a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0172

Datum:

29-05-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een folder van BelCompany BV, waarin de Nokia N95 8GB Multimedia computer wordt aangeprezen. Onder een afbeelding van de Nokia N95 en een opsomming van de mogelijkheden op het gebied van foto/video, internet, muziek en GPS is te lezen:
“GRATIS i.c.m. Hi 25 + Eindeloos Online 2 jaar
(1e 12 maanden 29,95 p/mnd)
Losse toestelprijs 729,99

Naast de afbeelding van de Nokia N95 staat in een blauw kader de volgende tekst:
Hi Superdeal:
– 175 + 75 belminuten of
– 350 + 150 sms’jes
– Eindeloos internet op je mobiel t.w.v. 9,95
Nu voor 29,95*
* de 1e 12 maanden

De klacht

De uiting is misleidend, omdat de prijs van de laatste 12 maanden van het tweejarige abonnement niet is vermeld.

Het verweer

Uit de mededeling “Eindeloos Online 2 jaar” blijkt dat de uiting betrekking heeft op een abonnement voor twee jaar. De prijs voor de eerste 12 maanden staat uitdrukkelijk vermeld: 29,95. Het maandbedrag dat van toepassing is na de eerste 12 maanden staat weliswaar niet expliciet genoemd, maar is wel uit de uiting op te maken. Het abonnement betreft een “Hi 25 + Eindeloos Online”-abonnement.
Een Hi 25 abonnement kost € 25 per maand en de kosten van Eindeloos Online bedragen € 9,95 per maand, zoals vermeld in het blauwe kader in de uiting. Hieruit blijkt dat de abonnementskosten na de eerste 12 maanden € 34,95 per maand bedragen.

Het oordeel van de Commissie

In de uiting wordt een Nokia N95 gratis aangeboden in combinatie met “Hi 25 + Eindeloos Online 2 jaar”. Uitdrukkelijk is vermeld dat het abonnement van twee jaar gedurende de eerste 12 maanden € 29,95 kost. Uit de uiting blijkt echter onvoldoende duidelijk welk bedrag na de eerste 12 maanden van de abonnementsperiode verschuldigd is. Hierdoor ontbreekt de zo essentiële informatie als de prijs van het aangeboden product, waardoor adverteerder niet heeft voldaan aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).Meer specifiek is een duidelijk informatie verstrekt over de prijs als bedoeld onder d van dit artikel. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument er hierdoor toe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). Dat uit de naam “Hi 25” zou kunnen worden opgemaakt dat de gebruikelijke prijs van dit abonnement € 25 per maand bedraagt waaruit, gecombineerd met het in de uiting vermelde gebruikelijke bedrag van “Eindeloos Online” van € 9,95 per maand, de prijs van het abonnement voor de laatste 12 maanden kan worden afgeleid, neemt naar het oordeel het onduidelijke en onvolledige en daardoor misleidende karakter van de uiting niet weg.

De beslissing

Gelet op het hiervoor overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw).
Zij beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken