a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0182

Datum:

20-05-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame van Casema BV, waarin breedband internet van Casema wordt aangeboden en waarin onder andere wordt gezegd: “En je krijgt er nu ook nog een digitale televisieontvanger bij. Ook voor niks”.

De klacht

Klager is klant van adverteerder voor wat betreft kabeltelevisie, telefonie en internet. Toen klager van de aanbieding van digitale televisie gebruik wilde maken, bleek dat deze alleen voor nieuwe klanten geldt. Omdat dit niet uit de uiting blijkt, is deze misleidend.

Het verweer

In de uiting wordt een aanbieding gedaan aan nieuwe internetklanten. Dit blijkt uit de strekking van de uiting maar ook uit het herhaaldelijk gebruik van de mededeling “als u nu een internetabonnement neemt” en “nu”. Het is duidelijk dat het bij de mededeling “En je krijgt er nu ook nog een digitale televisieontvanger bij” gaat om het moment dat het abonnement wordt aangeschaft.
In de uiting wordt gewezen op de voorwaarden die van toepassing zijn op de actie en waarin onder andere staat dat de aanbieding van een gratis digitale ontvanger alleen geldt voor bestaande abonnees die nog geen abonnement hebben op Casema Internet. Dergelijke aanbiedingen zijn gebruikelijk in de telecommunicatiebranche.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie constateert dat de mededeling “als u nu een internetabonnement neemt” niet in de uiting voorkomt. Gelet hierop acht de Commissie het onvoldoende duidelijk dat de aanbieding alleen geldt voor nieuwe internetklanten. Dat in de uiting gezegd wordt: “nu” en “En je krijgt er nu ook nog een digitale televisieontvanger bij” doet aan dit oordeel niet af. Dat in de uiting verwezen wordt naar voorwaarden, doet aan dit oordeel evenmin af, omdat de uiting op zichzelf voldoende duidelijk dient te zijn. Adverteerder heeft blijkens het voorgaande niet aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.3 NRC (nieuw) voldaan. Meer specifiek is er sprake van het niet verstrekken van essentiële informatie als bedoeld onder c van dat artikel. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken