a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0273

Datum:

05-08-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiecommercial van Ilocal Holding voor de internetzoekmachine ilocal in het kader van de actie “Act local, find local!”. Deze zoekmachine stelt consumenten in staat bedrijven in de buurt te vinden. In de commercial is een man te zien die een oranje bivakmuts over zijn hoofd heeft en die langs een snelweg staat. Op de snelweg staan auto’s in de file. De man zegt in de commercial namens het “Actiefront Everdingen” onder meer:

“Waar gaat dat heen (…)
Nergens.
En hoe komt dat?
(…)
En omdat mensen uit Volendam denken dat er alleen goede aannemers in Arnhem wonen. (…)
En wil je het zelf doen: veertien bouwmarkten in Volendam!”

De klacht

In de televisiecommercial wordt de indruk gewekt dat een deel van de fileproblematiek wordt veroorzaakt door mensen die niet lokaal goederen of diensten afnemen. Verder wordt in de commercial gezegd dat er 15 bouwmarkten in Volendam zijn. Deze mededelingen zijn in strijd met de waarheid en misleidend. De opmerking dat Volendammers denken dat er alleen goede aannemers in Arnhem wonen is beledigend. Het feit dat de commercial wordt gepresenteerd door een man met een bivakmuts over zijn hoofd die zegt namens een actiegroep te spreken, is in strijd met de goede smaak en het fatsoen.

Het verweer

De mededelingen in de commercial over Volendammers zijn een juridisch toegestane overdrijving. De mededeling dat er 15 bouwmarkten in Volendam zijn was ten tijde van het uitzenden van de commercial juist. Deze mededeling stemt overeen met de in de commercial getoonde screenshot van het aantal treffers op ilocal na het invullen van de zoekopdracht bouwmarkten in Volendam. Er is geen sprake van misleidende reclame. De commercial is evenmin in strijd met de goede smaak en het fatsoen.

Het oordeel van de Commissie

Voor zover in de commercial de indruk wordt gewekt dat de fileproblematiek het gevolg is van de keuze van consumenten om niet lokaal zaken en diensten af te nemen, is naar het oordeel van de Commissie geen sprake van een serieus bedoelde boodschap.
De gemiddelde consument zal begrijpen dat de commercial niet ertoe strekt om het fileprobleem te bestrijden, maar uitsluitend dient om de zoekmachine ilocal en de mogelijkheden van deze zoekmachine onder de aandacht van de consument te brengen, waarbij de wijze van presenteren door een man met een oranje bivakmuts over zijn hoofd, die namens een actiegroep zegt te spreken, naar de Commissie aanneemt, dient om de attentiewaarde van de commerciële boodschap te vergroten. De niet serieuze aard van de commercial wordt onderstreept door de voorbeelden die daarin worden genoemd. Daarbij is duidelijk sprake van overdrijving. Dit geldt niet alleen voor het voorbeeld waarbij aan de hand van een kaart inzichtelijk wordt gemaakt hoe mensen uit Maastricht een aannemer uit Groningen laten komen, maar ook voor de mededeling dat mensen uit Volendam denken dat er alleen goede aannemers in Arnhem wonen. Of deze mededeling overeenstemt met de werkelijkheid doet op grond van de niet serieuze aard van de reclame-uiting niet ter zake. Hetzelfde geldt voor de mededeling dat er 15 bouwmarkten in Volendam zijn. Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat er ten tijde van de reclame-uiting door de zoekmachine ilocal voor Volendam 15 lokale bouwmarkten als zoekresultaat werden getoond. Derhalve kan de inhoud van de commercial niet onjuist of misleidend worden geacht.

Voor zover klager stelt dat de commercial in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, dit gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. De Commissie is van oordeel dat de commercial de grenzen van het toelaatbare niet te buiten gaat, mede omdat de commercial niet serieus is bedoeld. De mededelingen in de commercial over Volendammers kunnen niet als beledigend voor inwoners van Volendam worden beschouwd.

Het feit dat in de commercial een man te zien is met een bivakmuts over zijn hoofd die zegt te spreken namens een actiegroep, doet de commercial ten slotte niet in strijd met de goede smaak en het fatsoen zijn.

De beslissing


De Commissie wijst op grond van het voorgaande de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken