Omschrijving:Het betreft een televisiecommercial van Ilocal Holding voor de internetzoekmachine ilocal in het kader van de actie “Act local, find local!”. Deze zoekmachine stelt consumenten in staat bedrijven in de buurt te vinden. In de commercial is een man te zien die een oranje bivakmuts over zijn hoofd heeft en die langs een snelweg staat. Op de snelweg staan auto’s in de file. De man zegt in de commercial namens het “Actiefront Everdingen” onder meer: “Waar gaat dat heen (…) |
De klacht In de televisiecommercial wordt de indruk gewekt dat een deel van de fileproblematiek wordt veroorzaakt door mensen die niet lokaal goederen of diensten afnemen. Verder wordt in de commercial gezegd dat er 15 bouwmarkten in Volendam zijn. Deze mededelingen zijn in strijd met de waarheid en misleidend. De opmerking dat Volendammers denken dat er alleen goede aannemers in Arnhem wonen is beledigend. Het feit dat de commercial wordt gepresenteerd door een man met een bivakmuts over zijn hoofd die zegt namens een actiegroep te spreken, is in strijd met de goede smaak en het fatsoen. |
Het verweer De mededelingen in de commercial over Volendammers zijn een juridisch toegestane overdrijving. De mededeling dat er 15 bouwmarkten in Volendam zijn was ten tijde van het uitzenden van de commercial juist. Deze mededeling stemt overeen met de in de commercial getoonde screenshot van het aantal treffers op ilocal na het invullen van de zoekopdracht bouwmarkten in Volendam. Er is geen sprake van misleidende reclame. De commercial is evenmin in strijd met de goede smaak en het fatsoen. |
|
Het oordeel van de Commissie Voor zover klager stelt dat de commercial in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, dit gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. De Commissie is van oordeel dat de commercial de grenzen van het toelaatbare niet te buiten gaat, mede omdat de commercial niet serieus is bedoeld. De mededelingen in de commercial over Volendammers kunnen niet als beledigend voor inwoners van Volendam worden beschouwd. Het feit dat in de commercial een man te zien is met een bivakmuts over zijn hoofd die zegt te spreken namens een actiegroep, doet de commercial ten slotte niet in strijd met de goede smaak en het fatsoen zijn. |
De beslissingDe Commissie wijst op grond van het voorgaande de klacht af. |