Omschrijving:Het betreft een reclamecampagne op internet en op de radio voor een spaardeposito met een looptijd van tien maanden. Robeco Direct NV noemt dit product Roparco Last Minute. In de radiocommercial worden de volgende mededelingen gedaan: |
De klacht Adverteerder maakt reclame voor een spaardeposito met 4,5% rente op jaarbasis. Omdat de looptijd van het deposito slechts tien maanden is, bedraagt de werkelijke rentevergoeding echter slechts 3,7%. De reclame is misleidend omdat niet het juiste rentepercentage wordt genoemd. |
Het verweer Adverteerder stelt dat het misleidend zou zijn indien banken de depositorentes uitsluitend zouden vermelden op basis van de looptijd in plaats van op jaarbasis. Vermelding van rente op basis van looptijd zou het voor de consument moeilijk maken om de rentes met elkaar te vergelijken. Adverteerder heeft daarom het algemene gebruik van de banken gevolgd om uitsluitend de jaarrente te noemen. De toelichting achter de asterisk dat het om rente op jaarbasis gaat is ten overvloede, omdat het voor de consument vanzelfsprekend is dat de hoogte van de rente afhankelijk is van de looptijd van de deposito. |
De mondelinge behandeling Klager heeft zijn standpunt kort toegelicht.
|
Het oordeel van de Commissie Ten aanzien van de radiocommercial is van belang dat daarin het rentepercentage wordt genoemd zonder de toevoeging dat het om de rente op jaarbasis gaat. Het ligt naar het oordeel van de Commissie voor de hand dat de consument de mededelingen “Dat is 10 maanden sparen met een vaste rente van wel 4,5%” en “Ook profiteren van 4,5% spaarrente?” daardoor zo zal kunnen uitleggen, dat het om de rente over de looptijd van het deposito gaat. Blijkens het voorgaande is die uitleg onjuist. Derhalve heeft adverteerder in zoverre geen duidelijke informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 Nederlandse Reclame Code (nieuw). Deze onduidelijkheid wordt onvoldoende weggenomen door de verwijzing in de radiocommercial naar de website van adverteerder. Niet valt in te zien waarom niet reeds in de radiocommercial wordt gezegd dat het om rente op jaarbasis gaat. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 Nederlandse Reclame Code (nieuw). |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de mededelingen over het rentepercentage in de radiocommercial in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af. |
Regeling: artikel 7 NRC |