a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0277

Datum:

03-07-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een reclamecampagne op internet en op de radio voor een spaardeposito met een looptijd van tien maanden. Robeco Direct NV noemt dit product Roparco Last Minute.
In de advertentie op internet staat dat het product een vaste spaarrente heeft van “4,5%*”. De asterisk verwijst naar de tekst: “*Rente op jaarbasis”.

In de radiocommercial worden de volgende mededelingen gedaan:
“Dat is 10 maanden sparen met een vaste rente van wel 4,5%. (…)
Ook profiteren van 4,5% spaarrente?
Ga voor Roparco Last Minute naar robeco.nl en lees de voorwaarden. (…)”

De klacht

Adverteerder maakt reclame voor een spaardeposito met 4,5% rente op jaarbasis. Omdat de loop­tijd van het deposito slechts tien maanden is, bedraagt de werkelijke rentever­goe­ding echter slechts 3,7%. De reclame is misleidend omdat niet het juiste rentepercentage wordt genoemd.

Het verweer

Adverteerder stelt dat het misleidend zou zijn indien banken de depositorentes uitslui­tend zouden vermelden op basis van de looptijd in plaats van op jaarbasis. Vermelding van rente op basis van looptijd zou het voor de consument moeilijk maken om de rentes met elkaar te vergelijken. Adverteerder heeft daarom het algemene ge­bruik van de ban­ken gevolgd om uitsluitend de jaarrente te noemen. De toelichting achter de asterisk dat het om rente op jaarbasis gaat is ten overvloede, omdat het voor de con­su­ment vanzelf­sprekend is dat de hoogte van de rente afhankelijk is van de looptijd van de deposito.

De mondelinge behandeling

Klager heeft zijn standpunt kort toegelicht.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder stelt dat het in de bankwereld algemeen gebruikelijk is om uitsluitend de rente op jaarbasis te noemen teneinde vergelijking van de spaarproducten van de ver­schil­lende banken mogelijk te maken. Dat neemt echter naar het oordeel van de Com­missie niet weg dat het bij korter lopende spaarproducten onduidelijk kan zijn of een door de bank genoemd rentepercentage de rente op jaarbasis is en dat de uiteindelijk berekende rente afhangt van de loop­tijd van het spaarproduct. In de internetadvertentie wordt uitdrukkelijk vermeld dat het rentepercentage “op jaarbasis” geldt. Derhalve gaat de Commissie ervan uit dat het voor de gemiddelde consument vol­doende duidelijk is dat het in de internetadvertentie genoemde rentepercen­tage ad 4,5% op jaarbasis dient als vergelijkingsmaatstaf, en dat het uiteindelijk over het depo­si­to uit te keren rente­per­centage lager is, omdat, zoals ook in de uiting staat, het depo­sito een looptijd heeft van tien maan­den. In zoverre is geen sprake van misleidende reclame.

Ten aanzien van de radiocommercial is van belang dat daarin het rente­percentage wordt genoemd zonder de toevoeging dat het om de rente op jaarbasis gaat. Het ligt naar het oor­deel van de Commissie voor de hand dat de consument de mededelingen “Dat is 10 maanden sparen met een vas­te rente van wel 4,5%” en “Ook profiteren van 4,5% spaar­rente?” daardoor zo zal kunnen uitleggen, dat het om de rente over de looptijd van het deposito gaat. Blijkens het voor­gaande is die uitleg onjuist. Derhalve heeft adver­teerder in zoverre geen duidelijke infor­matie verstrekt over de voornaamste kenmerken van het pro­duct als bedoeld onder b van ar­tikel 8.2 Ne­derlandse Reclame Code (nieuw). Deze onduidelijk­heid wordt onvol­doende wegge­no­men door de verwijzing in de radiocommer­cial naar de website van adverteerder. Niet valt in te zien waarom niet reeds in de radio­com­mercial wordt gezegd dat het om rente op jaarbasis gaat. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting mis­lei­dend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 Nederland­se Reclame Code (nieuw).

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de mededelingen over het rente­per­centage in de radiocom­mercial in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken