a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0290A

Datum:

22-08-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

UPC Nederland heeft bij brief van 26 mei 2008 reclame gemaakt voor het zogenoemde “UPC Op Maat Pakket”. Dit is een combinatie van televisie, internet en bellen. In de brief staat onder meer: “En volgens onze berekeningen haalt u dit, inclusief vele extra’s, voor nog geen € 4,- extra per maand in huis”. In de brief is door middel van een rekenvoorbeeld dit bedrag verklaard. In het rekenvoorbeeld wordt een bedrag ad € 41,22 genoemd wegens “Huidige kosten UPC Power Internet & Anytime Telefonie (geschatte abonnements- en gesprekkosten)”.

In de disclaimer waarnaar in het rekenvoorbeeld verwezen wordt, staat onder meer: “Telefonieabonnementskosten zijn een rekenkundig gemiddelde van een gemiddelde UPC telefonieabonnee. De vermelde kosten voor internet en telefonie zijn een optelsom van abonnementskosten en gesprekskosten. Belkosten zijn berekend (…) o.b.v een doorsnee belprofiel zoals opgesteld door de Consumentbond, nov/dec 2005. (…)”

De klacht

In het rekenvoorbeeld in de brief wordt bij de kosten die klager is verschuldigd voor het huidige dienstenpakket van adverteerder een bedrag van € 12,22 per maand aan geschatte variabele kosten genoemd. Adverteerder heeft verzuimd dit bedrag ook op te nemen bij de kosten van het UPC Op Maat Pakket. De telefoniekosten van het UPC Op Maat Pakket zijn namelijk gelijk aan de kosten van het huidige pakket (Anytime Telefonie) van klager. In feite kost het klager daarom € 57,22 per maand indien hij gebruik maakt van het UPC Op Maat Pakket in plaats van het bedrag ad € 45,– dat voor dit pakket in de brief wordt genoemd. Het is onjuist en misleidend dat in de brief staat dat klager slechts € 4,– per maand extra hoeft te betalen voor het UPC Op Maat Pakket.

Het verweer

Adverteerder erkent dat in het rekenvoorbeeld een verkeerd bedrag is genoemd. De voordeelberekening had moeten luiden dat klager voor zijn huidige pakket € 36,96 per maand verschuldigd is en voor het UPC Op Maat Pakket € 45,– per maand. Het eerstgenoemde bedrag is een rekenkundig gemiddelde van alle klanten die een vergelijkbaar telefoniepakket als klager hebben. Het is niet mogelijk de voordeelberekening op een individuele situatie af te stemmen. Volgens adverteerder is geen sprake van misleidende reclame, omdat het om een vergissing gaat.

De repliek

De belkosten van het huidige pakket van klager en het UPC Op Maat Pakket zijn gelijk. In beide
gevallen kan men gratis bellen naar alle vaste nummers in Nederland (service- en internetnummers uitgesloten). Er is dus geen sprake van extra voordeel bij gebruik van het UPC Op Maat Pakket. Het door adverteerder gehanteerde belprofiel is niet beschikbaar, zodat klager niet kan beoordelen of zijn belprofiel daarvan afwijkt.

De dupliek

Klanten die een ander telefoniepakket dan klager hebben, dienen mogelijk nog wel variabele belkosten te betalen. Adverteerder heeft voor dergelijke klanten een inschatting gemaakt van het aantal oproepen op basis van een gemiddeld tarief per minuut. Dit heeft geleid tot een geschat profiel dat in de voordeelberekening is vermeld.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder erkent dat in het rekenvoorbeeld bij de kosten die klager voor zijn huidige dienstenpakket is verschuldigd een onjuist bedrag is genoemd. In plaats van het bedrag ad € 41,22 dat aan totale maandkosten voor internet en telefonie wordt genoemd, had in de brief volgens adverteerder moeten staan € 36,96 per maand. Dit betekent dat, naar uit deze verklaring van adverteerder volgt, klager in plaats van het in de brief genoemde bedrag van “nog geen € 4,– extra per maand” maandelijks ruim € 8,– aan extra kosten is verschuldigd indien hij besluit gebruik te maken van het UPC Op Maat Pakket. Naar het oordeel van de Commissie is in dit geval geen sprake is van een evidente, voor de gemiddelde consument duidelijk herkenbare, fout. Adverteerder spreekt uitdrukkelijk van een persoonlijk “Op Maat Pakket advies”. In een dergelijk geval mag de consument in beginsel erop vertrouwen dat het advies op basis van juiste gegevens is berekend.

Voorts is van belang dat adverteerder bij de berekening van de kosten van het huidige dienstenpakket van klager niet uitsluitend is uitgegaan van de werkelijke kosten. Een deel van de kosten is immers gebaseerd op het belprofiel van een gemiddelde beller. Een dergelijke wijze van berekening wijkt per definitie af van het bedrag dat een individuele consument voor die kosten betaalt. Het rekenvoorbeeld wordt in dat opzicht ten onrechte als een “op maat” berekening gepresenteerd. Indien een adverteerder in het kader van een kostenvergelijking pretendeert een persoonlijk op maat advies te geven, dient dat advies naar het oordeel van de Commissie te worden gebaseerd op de werkelijke kosten van een consument, derhalve niet op een rekenkundig gemiddelde van een groep consumenten. Daar komt bij dat adverteerder niet heeft kunnen weerleggen dat in dit specifieke geval geen plaats is voor hantering van een rekenkundig gemiddelde, omdat de belkosten van het huidige pakket van klager en het UPC Op Maat Pakket identiek zijn. Adverteerder had derhalve dienen te volstaan met het noemen van de huidige abonnementskosten van klager. Ook hierom acht de Commissie het door adverteerder opgegeven bedrag aan extra kosten onjuist.

Adverteerder heeft blijkens het voorgaande geen juiste informatie verschaft over het prijsverschil tussen het huidige dienstenpakket van klager en het UPC Op Maat Pakket, dit zoals bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument ook hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. De Commissie acht de uiting ook in dat opzicht misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw).

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken