a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0290B

Datum:

22-08-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

UPC Nederland heeft bij brief van 26 mei 2008 reclame gemaakt voor het zogenoemde “UPC Op Maat Pakket”. Dit is een combinatie van televisie, internet en bellen. De brief bevat een persoonlijk “UPC Op Maat Pakket advies” voor klager met een rekenvoorbeeld. In het rekenvoorbeeld wordt een bedrag ad € 67,33 genoemd wegens “Totaal maandkosten Internet, telefonie & Digitale TV”. Voor het UPC Op Maat Pakket wordt in het rekenvoorbeeld een “Totaal vaste lage prijs per maand” ad € 45,– genoemd. In de voetnoten waarnaar in het rekenvoorbeeld wordt verwezen, staat onder meer: “Het UPC Op Maat Pakket is alleen beschikbaar i.c.m. het UPC Standaardpakket Radio/TV (max
€ 16,37 p.m.)”

De klacht

In het rekenvoorbeeld staat voor het UPC Op Maat Pakket een totaalprijs van € 45,– per maand. Uit de voetnoten bij de prijsvergelijking (in de prijsvergelijking wordt overigens naar een verkeerde voetnoot verwezen) blijkt dat dit bedrag niet juist is, omdat het UPC Op Maat Pakket alleen beschikbaar is in combinatie met het UPC Standaardpakket Radio/TV, dat maximaal € 16,37 per maand kost. Dit is misleidend.

Het verweer

De kosten van het UPC Standaardpakket Radio/TV, dat nodig is voor het UPC Op Maat Pakket, worden duidelijk in de brief genoemd door middel van verwijzing naar een voetnoot. Dat als gevolg van een foutieve nummering naar een verkeerde voetnoot wordt verwezen, doet geen afbreuk aan het doel en het effect van de voetnoot. Vermelding van de kosten van het UPC Standaardpakket Radio/TV is volgens uitspraken van de Commissie overigens niet nodig, omdat de reclamecampagne zich uitsluitend richt op de bestaande UPC klanten (waaronder klager). Deze klanten weten dat voor andere diensten een supplementsprijs in rekening wordt gebracht. Klager is al geabonneerd op het UPC Standaardpakket Radio/TV en kent de daarvoor verschuldigde prijs. Het onvermeld laten van die prijs is niet misleidend.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder doet in de brief aan klager een aanbod dat wordt gepresenteerd als het “persoonlijke UPC Op Maat Pakket advies”. In dit advies vindt aan de hand van een rekenvoorbeeld een vergelijking plaats tussen de kosten die klager voor zijn huidige dienstenpakket betaalt en de prijs voor het “persoonlijke UPC Op Maat pakket”. Voor laatstgenoemd pakket wordt een “Totaal vaste lage prijs” ter hoogte van € 45,– genoemd.

Klager maakt bezwaar tegen het feit dat de prijs van het voor dat pakket noodzakelijke UPC Standaardpakket Radio/TV niet reeds in deze totaalprijs zijn opgenomen en deze prijs enkel blijkt uit een verwijzing naar een voetnoot. Dit bezwaar treft doel. In het rekenvoorbeeld wordt het voor UPC Op Maat pakket genoemde bedrag van € 45,– gepresenteerd als een totaalprijs. Een dergelijke omschrijving suggereert dat alle kosten in die prijs zijn opgenomen. Gelet hierop doet niet meer ter zake of klager als UPC klant weet dat sprake is van een supplementsprijs. De ver-melding in de voetnoten dat voor het UPC Op Maat pakket tevens het aanvullende UPC Standaardpakket Radio/TV nodig is, neemt de onjuiste indruk die door de brief wordt gewekt onvoldoende weg, waarbij nog komt dat naar een verkeerde voetnoot wordt verwezen. Voorts is van belang dat sprake is van een persoonlijk Op Maat Pakket Advies met een rekenvoorbeeld. In een dergelijk geval mag de consument in beginsel ervan uitgaan dat adverteerder alle kosten in het advies betrokken heeft, derhalve ook de kosten van UPC Standaardpakket Radio/TV.

Adverteerder heeft blijkens het voorgaande geen juiste informatie verschaft over het prijsverschil tussen het huidige dienstenpakket van klager en het UPC Op Maat Pakket, dit zoals bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument ook hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. De Commissie acht de uiting ook in dat opzicht misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw).

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken