Omschrijving:UPC Nederland heeft bij een aan klager gerichte brief van 26 mei 2008 reclame gemaakt voor het zogenoemde “UPC Op Maat Pakket”. Dit is een combinatie van televisie, internet en bellen. In de brief staat onder meer: “En volgens onze berekeningen haalt u dit, inclusief vele extra’s, voor nog geen € 4,- extra per maand in huis”. In de brief is door middel van een rekenvoorbeeld dit bedrag verklaard. In het rekenvoorbeeld wordt een bedrag ad € 41,22 genoemd wegens “Huidige kosten UPC Power Internet & Anytime Telefonie (geschatte abonnements- en gesprekkosten)”, respectievelijk een bedrag van € 45,– als “Totaal vaste lage prijs per maand” voor het “persoonlijke UPC Op Maat Pakket”. In de voetnoten waarnaar in het rekenvoorbeeld wordt verwezen, staat onder meer: “Het UPC Op Maat Pakket is alleen beschikbaar i.c.m. het UPC Standaardpakket Radio/ TV (max € 16,37 p.m.)” . |
De klacht In het rekenvoorbeeld in de brief wordt bij de kosten die klager is verschuldigd voor het huidige dienstenpakket van adverteerder een bedrag van € 41,22 genoemd. In werkelijkheid betaalt klager echter € 29,95 per maand voor zijn pakket. Daarnaast heeft adverteerder bij de kosten van het UPC Op Maat Pakket de kosten van het UPC Standaardpakket Radio/TV ter hoogte van € 16,37 buiten beschouwing gelaten. Hierdoor lijkt de aanbieding in de brief veel voordeliger dan zij in werkelijkheid is. De reclame-uiting is blijkens dit alles in strijd met de waarheid en misleidend. |
Het verweer De kosten van het UPC Standaardpakket Radio/TV, dat nodig is voor het UPC Op Maat Pakket, worden duidelijk in de brief genoemd. Vermelding van die kosten is volgens uitspraken van de Commissie overigens niet nodig, omdat de campagne zich uitsluitend op de bestaande UPC klanten (waaronder klager) richt. Klager was al geabonneerd op het UPC Standaardpakket Radio/TV en weet dat voor andere diensten een supplementsprijs in rekening wordt gebracht. Het onvermeld laten van deze kosten is niet misleidend. |
Het oordeel van de Commissie Adverteerder heeft blijkens het voorgaande geen juiste informatie verschaft over het prijsverschil tussen het huidige dienstenpakket van klager en het UPC Op Maat Pakket. Een dergelijke situatie valt onder de reikwijdte van misleidende reclame als bedoeld in artikel 8.2 onder d van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. De Commissie acht de uiting in dat opzicht misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |