a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0293

Datum:

12-08-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een geadresseerde mailing van de BankGiro Loterij die betrekking heeft op de actie ‘Elk uur € 10.000,-’ en waarin onder meer staat: “Vergeet niet te activeren… Uw élk uur € 10.000,-
uitnodiging loopt binnenkort af” en “Het enige dat u hoeft te doen is uw nummer activeren”.

De klacht

De klacht bestaat uit een tweetal onderdelen.

A. In de uiting wordt gesuggereerd dat je door het enkel activeren van een eerder toegestuurde kaart met een persoonlijk nummer kunt meedoen aan de actie. In werkelijkheid blijkt het meedoen aan de actie niet gratis te zijn, maar moeten een of meer (extra) loten worden aangeschaft.

B. Er is sprake van een fout op de website van adverteerder. Bij het activeren van het nummer is de keuze voor het bestellen van twee loten standaard aangevinkt. Klager heeft de keuze voor één lot aangevinkt, maar heeft een bevestigingsmail ontvangen voor een bestelling van twee loten. Het blijkt dat na het herstellen van een fout ingetypt rekeningnummer het systeem automatisch terugkeert naar de standaardkeuze van twee loten.

Het verweer

Ad A.
In de mailing wordt niet gesuggereerd dat kosteloos gebruik kan worden gemaakt van het aanbod. In de tweede alinea van de brieftekst wordt uitgelegd wat onder “activeren” wordt verstaan: “Want als u uw nummer activeert en met een extra lot mee gaat spelen voor € 7,25 per maand”. Tevens wordt “activeren” in de aan de achterzijde van de mailing opgenomen algemene actievoorwaarden toegelicht.

Ad B.
Het terugspringen op de internetsite van het ingevoerde aantal gewenste loten naar de standaard van twee loten na het invoeren van een onjuist rekeningnummer is het gevolg van een technische fout, die door de onderhavige klacht naar voren is gekomen en inmiddels voor volgende acties is hersteld.

De mondelinge behandeling

Namens adverteerder werd de zaak nader toegelicht en werden pleitaantekeningen overgelegd.

De mailing is aan deelnemers en niet-deelnemers van de BankGiro Loterij gezonden. De mailing voor deelnemers, onder wie klager, onderscheidt zich van de mailing voor niet-deelnemers doordat in de eerste wordt gesproken over het meespelen met een extra lot.

Namens adverteerder wordt erkend dat het terugspringen van het aantal bestelde loten na het onjuist invoeren van het rekeningnummer niet juist is, maar voordat de bestelling definitief wordt gemaakt, wordt het aantal bestelde loten nogmaals zichtbaar.

Het oordeel van de Commissie

Ad A.
Op de voorzijde van de uiting staat: “Het enige dat u hoeft te doen is uw nummer activeren” en in de volgende alinea: “Want als u uw nummer activeert en met een extra lot mee gaat spelen voor € 7,25 per maand,…”. Uit artikel 2 van de algemene actievoorwaarden, die op de achterzijde van de uiting staan vermeld, blijkt dat men door het activeren van het actienummer met een of meer (extra) loten gaat meespelen in de BankGiro Loterij. Volgens artikel 3 van de algemene actievoorwaarden kost een lot € 7,25.

Naar het oordeel van de Commissie blijkt uit het vorenstaande voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat men door het activeren van het actienummer met een of meer (extra) loten gaat meespelen en wat de daaraan verbonden kosten zijn.
Dit onderdeel van de klacht wordt afgewezen.

Ad B.
Gebleken is dat op de internetpagina waarop het actienummer kon worden geactiveerd en loten konden worden besteld het aantal loten standaard op twee stond ingesteld. Door adverteerder is erkend, dat bij het herstellen van een onjuist ingevoerd rekeningnummer het aantal gewenste loten automatisch terugsprong op het standaard aantal van twee, ongeacht de eerder ingevoerde keuze. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat men een ander aantal loten heeft besteld dan de bedoeling was. Dit klemt temeer nu in de uiting wordt gesproken over het mee gaan spelen “met een extra lot”, waardoor een standaard aantal van één lot meer voor de hand had gelegen. De Commissie is van oordeel dat adverteerder ervoor behoort te zorgen dat het bestelproces van de actieloten goed verloopt. Voor technische fouten bij het bestelproces is hij verantwoordelijk. Nu sprake kan zijn geweest van niet gewenste bestellingen als gevolg van een fout op de internetsite van adverteerder, acht de Commissie de uiting in strijd met de vereisten van professionele toewijding en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw).

De beslissing

Gelet op het onder ad B overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken