Omschrijving:Het betreft een geadresseerde mailing van de BankGiro Loterij die betrekking heeft op de actie ‘Elk uur € 10.000,-’ en waarin onder meer staat: “Vergeet niet te activeren… Uw élk uur € 10.000,- |
De klacht De klacht bestaat uit een tweetal onderdelen. A. In de uiting wordt gesuggereerd dat je door het enkel activeren van een eerder toegestuurde kaart met een persoonlijk nummer kunt meedoen aan de actie. In werkelijkheid blijkt het meedoen aan de actie niet gratis te zijn, maar moeten een of meer (extra) loten worden aangeschaft. B. Er is sprake van een fout op de website van adverteerder. Bij het activeren van het nummer is de keuze voor het bestellen van twee loten standaard aangevinkt. Klager heeft de keuze voor één lot aangevinkt, maar heeft een bevestigingsmail ontvangen voor een bestelling van twee loten. Het blijkt dat na het herstellen van een fout ingetypt rekeningnummer het systeem automatisch terugkeert naar de standaardkeuze van twee loten. |
Het verweer Ad A. In de mailing wordt niet gesuggereerd dat kosteloos gebruik kan worden gemaakt van het aanbod. In de tweede alinea van de brieftekst wordt uitgelegd wat onder “activeren” wordt verstaan: “Want als u uw nummer activeert en met een extra lot mee gaat spelen voor € 7,25 per maand”. Tevens wordt “activeren” in de aan de achterzijde van de mailing opgenomen algemene actievoorwaarden toegelicht. Ad B. |
De mondelinge behandelingNamens adverteerder werd de zaak nader toegelicht en werden pleitaantekeningen overgelegd. De mailing is aan deelnemers en niet-deelnemers van de BankGiro Loterij gezonden. De mailing voor deelnemers, onder wie klager, onderscheidt zich van de mailing voor niet-deelnemers doordat in de eerste wordt gesproken over het meespelen met een extra lot. Namens adverteerder wordt erkend dat het terugspringen van het aantal bestelde loten na het onjuist invoeren van het rekeningnummer niet juist is, maar voordat de bestelling definitief wordt gemaakt, wordt het aantal bestelde loten nogmaals zichtbaar.
|
Het oordeel van de Commissie Naar het oordeel van de Commissie blijkt uit het vorenstaande voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat men door het activeren van het actienummer met een of meer (extra) loten gaat meespelen en wat de daaraan verbonden kosten zijn. Ad B. |
De beslissingGelet op het onder ad B overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af. |
Regeling: artikel 7 NRC |