a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0295

Datum:

12-08-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiespot van Meldpunt Kinderporno op Internet, waarin wordt gewezen op het gevaar van cyberlokkers.
In de spot is een ongeveer 13-jarig meisje te zien dat alleen op een plein loopt en van wie de volgende gedachten hoorbaar zijn: “De eerste keer, het was zo leuk, hij wilde meteen een foto van me. Ik ben volwassen, zei hij”.
Vervolgens komt een man naar het meisje toe, die haar hand pakt en met haar wegloopt. De stem van het meisje is te horen die zegt: “Het was ons geheim, die webcamfilmpjes. Nu dreigt hij alles op internet te zetten.” Het meisje probeert zich los te rukken, bijt in de hand van de man en rent weg. Tenslotte wordt in slowmotion getoond dat het meisje haar hoofd omdraait naar de man en met een bebloede mond de afgebeten vinger van de man uitspuugt en de man toeroept: “Viezerik!”.
Een voice-over zegt: “Cyberlokkers laten niet los. Blokken dus.”
In beeld verschijnt: www.cyberlokkers.nl.

De klacht

Waarschijnlijk heeft adverteerder geprobeerd om door te shockeren extra aandacht te vragen voor het probleem van cyberlokkers, maar de televisiespot is te shockerend voor de doelgroep, waardoor de boodschap niet overkomt.

Het verweer

De televisiespot is onderdeel van een campagne die tot doel heeft bij jongeren tussen de 12 en 18 jaar aandacht te vragen voor grooming, wat inhoudt het benaderen en verleiden van minderjarigen via internet en social networking sites of chatrooms met als doel seksueel misbruik, en de jongeren er op te wijzen wat zij kunnen doen wanneer ze met grooming te maken hebben.
Adverteerder heeft het tijdstip van uitzending van de spot overgelaten aan de televisiezenders waarbij reclamezendtijd is gereserveerd.

Het oordeel van de Commissie

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met criteria zoals de goede smaak en het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid acht de Commissie de onderhavige uiting, met name wanneer in slowmotion te zien is hoe een meisje met bebloede mond een kennelijk afgebeten vinger uitspuugt, onnodig schokkend, mede gelet op de doelgroep van jongeren tussen de 12 en 18 jaar waarop de uiting is gericht. Hoewel de Commissie begrijpt dat adverteerder op deze wijze de schokkende gevolgen van cyberlokkers onder de aandacht heeft willen brengen, acht zij enkele beelden in de uiting zo huiveringwekkend dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden.

De beslissing

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 2 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken