Omschrijving:Het betreft een reclamecampagne van Nuon Retail op internet voor huisbeveiliging. Op de website van adverteerder staat onder meer een afbeelding met de woorden: “Gratis alarmsysteem”. “Bovendien heeft u geen hoge aanschafkosten, want u ontvangt het alarmsysteem t.w.v. € 995,- gratis bij een abonnement. De voordelen van Huisbeveiliging: |
De klacht In de reclame-uiting staat ten onrechte dat het alarmsysteem gratis wordt geleverd. Het abonnement (kosten € 36,95 per maand) wordt deels gebruikt om het systeem te betalen. Dit blijkt uit het feit dat het abonnement na vier jaar nog maar ongeveer € 17,– per maand kost. Het verschil tussen € 36,95 per maand en € 17,– per maand is het bedrag dat de klant in feite voor het alarmsysteem betaalt. |
Het verweer Uit de reclame-uiting blijkt duidelijk dat het alarmsysteem alleen gratis wordt verkregen in combinatie met een vierjarig all-in abonnement inclusief service, onderhoud en aansluiting op een alarminstallatie. De aanschafkosten van het alarmsysteem worden niet door middel van het abonnementsgeld alsnog op de klant verhaald. Na vier jaar wordt een lager abonnementsgeld berekend, onder meer omdat gedurende de eerste vier jaar sprake is van plaatsing van een gratis alarmsysteem waarbij volledige garantie wordt gegeven, terwijl ook de kosten van bedrijfsvoering gedurende de eerste vier jaar hoger zijn dan de periode daarna. Bovendien probeert adverteerder klanten aan zich te binden voor de periode na afloop van het vierjarige contract. |
|
Het oordeel van de Commissie Op grond van het voorgaande wordt de klacht afgewezen. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |