Omschrijving:Het betreft de tekst op de verpakking van Oerbrood met de aanhef: “Koop een Oerbrood en krijg het aankoopbedrag terug!”. |
De klacht Klaagster kocht op 12 juli 2008 een Oerbrood in deze verpakking, maar toen zij via internet van de actie gebruik wilde maken, bleek dat de actie tot 22 juni 2008. Het is misleidend deze verpakkingen ná de actieperiode te blijven gebruiken. |
Het verweer Oerbrood wordt door een aantal bakkerijen in Nederland onder licentie gebakken en vervolgens in supermarkten afgebakken, gesneden en verpakt. De actieverpakkingen zijn over Oerbrood-verkooppunten verspreid. Bij de overgang naar dit nieuwe biologische Oerbrood was het moeilijk om een inschatting te maken van het aantal verpakkingen dat in de actieperiode nodig zou zijn. Ook verschilt de afzet per verkooppunt. Daardoor waren er in sommige winkels meer zakken dan noodzakelijk was. Het spijt adverteerder dat aan klager na de actieperiode nog een brood in actieverpakking is verkocht. |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |