a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0413

Datum:

10-11-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een internet videobanner (Expandable Leaderboard) van Warner Bros Prictures International voor de film “The X filestm I want to believe”. Indien men met een muis over de banner rolt, klapt deze uit. Door de muis daarna stil te houden krijgt men een trailer van de film te zien op het for­maat 15”. Het bij de trailer behorende geluid dient afzonderlijk te worden geactiveerd.

De klacht

De trailer bevat meisjeslichamen die versleept worden, lijken, dode mensen die inge­vroren worden, enge muziek, bloed, een enge oude man die bloederige tranen huilt en flitsende beelden van een soort monster. De trailer heeft een enge sfeer. Het is onge­past om deze pop-up-trailer met 16-jaar rating om 12.00 uur ‘s middags boven de mail­box van Win­dows Live Hot­mail te plaatsen. Daardoor worden kinderen geconfronteerd met schok­kende en enge beelden. Dit is in strijd met de Kinder- en jeugdreclamecode (KJC).

Het verweer

De commercial is via het officiële kijkwijzersysteem gekeurd en heeft een “6+” keuring gekregen. De commercial is getarget op 13-34 jaar om klachten als de onderhavige te voor­komen. Alleen een Hotmail gebruiker die ouder is dan 13 jaar krijgt de commercial te zien. Het is ook mogelijk dat er een fout is gemaakt door MSN Hotmail. Adverteerder kan dit laatste niet controleren. Voor een commercial die “6+” is gekeurd, zijn er geen beperkingen voor wat betreft uitzendtijd. Voor online uitingen gelden in het geheel geen beperkingen voor wat betreft uitzendtijden.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie stelt voorop dat geen sprake is van reclame die specifiek is gericht op kinderen. Dit brengt mee dat de Kinder- en jeugdreclamecode (KJC) niet van toepas­sing is. Gelet op de inhoud van de klacht, begrijpt de Commissie de klacht al­dus, dat klaagster de uiting in strijd acht met de artikelen 2 en 6 van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)), nu de trailer is te zien op tijdstippen dat ook kinderen achter de computer zitten en de trailer voor hen beangstigend is.

De Commissie stelt zich bij de beoor­de­ling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, dan wel of deze zonder rechtvaardiging appelleert aan gevoelens van angst, terug­houdend op, dit vanwege het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming van deze terug­houdendheid acht de Commissie de inhoud van de onderhavige commer­cial niet van dien aard, dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden. In de com­mercial worden in hoog tempo beel­den getoond die bijdragen aan de beklemmende sfeer die de commercial blijkbaar be­doelt weer te geven, maar die naar het oordeel van de Commissie op zichzelf genomen niet schok­kend zijn.

De commercial is door zijn enge sfeer wel­iswaar niet geschikt voor zeer jonge kin­deren, maar adverteerder houdt hiermee vol­doen­­de rekening. Ad­verteerder heeft mee­gedeeld dat de commercial uitsluitend verschijnt op het beeldscherm van personen met MSN Hotmail in de leeftijd van 13 tot 34 jaar. Het feit dat de commercial ook overdag op de beeldschermen van deze perso­nen ver­schijnt, kan niet in strijd met de goede smaak en het fatsoen wor­den geacht. Evenmin kan worden gezegd dat daardoor zonder recht­vaardiging wordt geappel­leerd aan ge­voelens van angst. Dat blijkbaar niet geheel kan worden uitgesloten dat de trailer ook door jonge kinderen kan worden bekeken, is geen aanleiding om anders te oordelen. De klacht faalt derhalve.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken