Omschrijving:Het betreft reclame van XS4ALL Internet BV op televisie en op internet (http://www.xs4all.nl/ overxs4all/campagne/index.php) waarin onder meer de volgende mededelingen worden gedaan: |
De klacht Op 10 april 2008 is een monteur van adverteerder bij klager weggegaan zonder dat er een werkende internet ADSL aansluiting was opgeleverd. Klager heeft vervolgens zelf het probleem moeten verhelpen. Als klant belt klager geregeld met de klantenservice van adverteerder. Het is meerdere keren gebeurd dat de medewerker van de klantenservice de telefoon heeft opgehangen zonder dat het probleem was opgelost. De mededelingen die adverteerder doet, zijn derhalve in strijd met de waarheid en geven onjuiste informatie over de klantenservice van adverteerder. |
Het verweer De onderhavige reclamecampagne wordt sinds 15 augustus 2008 gevoerd. De klacht heeft betrekking op gebeurtenissen die zich ver voor deze datum hebben voorgedaan. |
De mondelinge behandeling Klager erkent dat zijn klacht dateert van voor de openbaarmaking van de onderhavige reclame-uitingen. Dit neemt volgens klager niet weg dat zijn klacht past in een patroon van klachten dat uit internet blijkt. Uit diverse berichten blijkt dat ook bij andere consumenten adverteerder zijn toezeggingen in de reclame-uitingen niet waarmaakt. Adverteerder stelt dat de mededelingen dat de klantenservice pas de telefonische verbinding verbreekt als alles is opgelost dan wel een monteur stuurt die pas weggaat als het weer 100% werkt, enige overdrijving bevatten. In sommige gevallen kan het probleem niet snel worden verholpen omdat bijvoorbeeld een modem kapot is. Sinds 15 augustus 2008 beschikt adverteerder over gespecialiseerde installatie- respectievelijk onderhoudsmonteurs.
|
Het oordeel van de Commissie Blijkens de gewraakte mededelingen biedt adverteerder een soort stappenplan aan voor het geval zich een probleem bij een klant voordoet. Daarbij bestaat de eerste stap uit telefonisch advies door een specialist. Volgens adverteerder resulteert dit in 80% van de gevallen in een “first fix”, dat wil zeggen dat het probleem onmiddellijk kan worden verholpen. De tweede stap bestaat daarin dat adverteerder zo nodig een monteur zendt naar het adres waar zich het probleem voordoet. Deze monteur gaat volgens de gewraakte mededelingen pas weg “als het weer 100% werkt.” De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument het aldus door adverteerder weergegeven stappenplan zal opvatten als een toezegging dat de gemelde problemen altijd worden opgelost, hetzij via de telefonische helpdesk, hetzij door een monteur. Van kennelijke overdrijving is geen sprake. De strekking van de gewraakte mededelingen is immers dat adverteerder er voor zal zorgen dat alles weer “100%” werkt. Deze toezegging is absoluut. Er worden geen omstandigheden genoemd waaronder de toezegging niet zou gelden. Adverteerder erkent dat de gemelde problemen niet altijd kunnen worden opgelost, ook niet nadat er een monteur naar het desbetreffende adres is gezonden, hetgeen overigens, naar de Commissie begrijpt, niet altijd gebeurt als de telefonische helpdesk het probleem niet kan oplossen. Blijkens het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt over de klantenservice en klachtenbehandeling door adverteerder als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Het ligt immers voor de hand dat de consument de voorkeur geeft aan een internetprovider die de garantie biedt dat alle problemen daadwerkelijk worden opgelost. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |