a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0428B

Datum:

10-11-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft reclame van XS4ALL Internet BV op televisie en op internet (http://www.xs4all.nl/ overxs4all/campagne/index.php) waarin onder meer de volgende mededelingen worden gedaan:
“Bij XS4ALL krijg je altijd een specialist aan de lijn.”
“Die pas ophangt als alles is opgelost.”
“Of een monteur stuurt die pas weggaat als het weer 100% werkt.”

De klacht

Het bedrijf van klager is door toedoen van adverteerder een week afgesloten van alle uitgaande e-mails en van enkele internetdiensten, waaronder het betalingsverkeer. Minimaal zeven telefoongesprekken en andere verzoeken hebben er niet toe geleid dat het probleem werd opgelost. Adverteerder handelt daardoor in strijd met artikel 8.3 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw.

Het verweer

Het door klager genoemde artikel 8.3 aanhef en onder b NRC (nieuw) is niet van toe­passing.
Adverteerder gaat ervan uit dat klager bedoeld heeft te stellen dat de reclame inhoudelijk misleidend is. De door klager bedoelde afsluiting was het gevolg van het feit dat vanaf zijn adres grote hoeveelheden e-mail verstuurd werden. Om het systeem van de klant en andere klanten tegen virussen te beschermen, wordt in een dergelijk geval door adverteerder een filter geplaatst. Bij klager is daarom op 9 september 2008 een fil­ter geplaatst. Dit filter kon wegens drukte pas op 17 september 2008 verwijderd worden. Deze lange wachttijd houdt verband met het feit dat klager gebruik maakt van een parti­culier abonnement in plaats van een zakelijk abonnement. Adverteerder heeft bij parti­culieren gemiddeld een “first time fix” percentage van 80%. Bij zakelijke klanten ligt dit percentage nog hoger.

De mondelinge behandeling

Adverteerder blijft bij zijn standpunt en licht dat nader toe.

Het oordeel van de Commissie

Blijkens de gewraakte mededelingen biedt adverteerder een soort stappenplan aan voor het geval zich een probleem bij een klant voordoet. Daarbij bestaat de eerste stap uit tele­fonisch advies door een specialist. Volgens adverteerder resulteert dit bij particu­lie­ren in 80% van de gevallen in een “first fix”, dat wil zeggen dat het probleem onmiddel­lijk kan worden verholpen. Volgens adverteerder ligt dit percentage bij zakelijke klanten nog hoger. De tweede stap bestaat daarin dat adverteerder zo nodig een monteur zendt naar het adres waar zich het pro­bleem voor­doet. Deze monteur gaat volgens de ge­wraak­te me­dedelingen pas weg “als het weer 100% werkt.” De Commissie begrijpt dat de klacht ook betrekking heeft op dit laatste aspect en niet uitsluitend ziet op de telefo­nische hulpdienst van adverteerder. De Commissie begrijpt voorts dat klager bedoeld heeft te stellen dat de reclame-uitingen misleidend zijn als bedoeld in artikel 8.2 NRC (nieuw).

De Commissie is van oor­deel dat de gemiddelde consument het door ad­verteerder weergegeven stappen­plan zal op­vatten als een toezegging dat de gemelde problemen altijd worden opge­lost, hetzij via de telefonische helpdesk, hetzij door een monteur. Van kennelijke overdrijving is geen sprake. De strekking van de gewraakte mededelingen is immers dat adver­teer­der er voor zal zorgen dat alles weer “100%” werkt. Deze toezeg­ging is absoluut. Er worden geen omstandigheden genoemd waaronder de toezegging niet zou gelden.

Adver­teerder heeft niet gesteld dat de gemelde problemen altijd worden opgelost.
Het feit dat bij particulieren in 80% van de gevallen in een “first fix” wordt behaald, dat wil zeggen dat het probleem onmiddellijk kan worden verholpen, neemt niet weg dat in de overige gevallen het probleem blijft bestaan. Adverteerder heeft evenmin gesteld dat in der­gelijke gevallen het probleem vervolgens altijd door een monteur kan worden verhol­pen. In het onder­havige geval heeft klager ruim een week hinder ondervonden van een door adverteerder ge­plaatst filter en heeft adverteerder ondanks aandringen van klager ruim een week nodig gehad om het probleem te verhelpen wegens “drukte”.

Hoewel het succespercentage van de probleemop­los­sing bij zakelijke klanten blijkbaar hoger is, geldt ook hier dat adverteerder niet in alle gevallen haar toezeggingen in de reclame-uitingen waarmaakt. Dit impli­ceert dat de medede­lingen dat de specialist pas ophangt “als alles is opgelost” respectievelijk dat de monteur “pas weggaat als het weer 100% werkt” onjuist zijn wegens hun absolute in­houd en strekking.

Blijkens het voorgaande is geen juiste infor­matie verstrekt over de klantenservice en klachten-behandeling door adverteerder als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een trans­actie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Het ligt immers voor de hand dat men de voorkeur geeft aan een internetprovider die de garantie biedt dat alle problemen daadwerkelijk worden opgelost. Om die reden is de uiting mis­leidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken