Omschrijving:Het betreft reclame van XS4ALL Internet BV op televisie en op internet (http://www.xs4all.nl/ overxs4all/campagne/index.php) waarin onder meer de volgende mededelingen worden gedaan: |
De klacht Het bedrijf van klager is door toedoen van adverteerder een week afgesloten van alle uitgaande e-mails en van enkele internetdiensten, waaronder het betalingsverkeer. Minimaal zeven telefoongesprekken en andere verzoeken hebben er niet toe geleid dat het probleem werd opgelost. Adverteerder handelt daardoor in strijd met artikel 8.3 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. |
Het verweer Het door klager genoemde artikel 8.3 aanhef en onder b NRC (nieuw) is niet van toepassing. Adverteerder gaat ervan uit dat klager bedoeld heeft te stellen dat de reclame inhoudelijk misleidend is. De door klager bedoelde afsluiting was het gevolg van het feit dat vanaf zijn adres grote hoeveelheden e-mail verstuurd werden. Om het systeem van de klant en andere klanten tegen virussen te beschermen, wordt in een dergelijk geval door adverteerder een filter geplaatst. Bij klager is daarom op 9 september 2008 een filter geplaatst. Dit filter kon wegens drukte pas op 17 september 2008 verwijderd worden. Deze lange wachttijd houdt verband met het feit dat klager gebruik maakt van een particulier abonnement in plaats van een zakelijk abonnement. Adverteerder heeft bij particulieren gemiddeld een “first time fix” percentage van 80%. Bij zakelijke klanten ligt dit percentage nog hoger. |
De mondelinge behandeling Adverteerder blijft bij zijn standpunt en licht dat nader toe.
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument het door adverteerder weergegeven stappenplan zal opvatten als een toezegging dat de gemelde problemen altijd worden opgelost, hetzij via de telefonische helpdesk, hetzij door een monteur. Van kennelijke overdrijving is geen sprake. De strekking van de gewraakte mededelingen is immers dat adverteerder er voor zal zorgen dat alles weer “100%” werkt. Deze toezegging is absoluut. Er worden geen omstandigheden genoemd waaronder de toezegging niet zou gelden. Adverteerder heeft niet gesteld dat de gemelde problemen altijd worden opgelost. Hoewel het succespercentage van de probleemoplossing bij zakelijke klanten blijkbaar hoger is, geldt ook hier dat adverteerder niet in alle gevallen haar toezeggingen in de reclame-uitingen waarmaakt. Dit impliceert dat de mededelingen dat de specialist pas ophangt “als alles is opgelost” respectievelijk dat de monteur “pas weggaat als het weer 100% werkt” onjuist zijn wegens hun absolute inhoud en strekking. Blijkens het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt over de klantenservice en klachten-behandeling door adverteerder als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Het ligt immers voor de hand dat men de voorkeur geeft aan een internetprovider die de garantie biedt dat alle problemen daadwerkelijk worden opgelost. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |