a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0433A

Datum:

22-10-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een aan klaagster gerichte e-mail van BankGiro Loterij, waarin onder meer staat:
“Elk uur € 25.000,- winnen! Van 1 tot en met 5 september wordt van 09.00 tot 21.00 uur, élk uur een winnaar van € 25.000,- bekend gemaakt. Een goed moment om mee te gaan spelen met de BankGiro Loterij. (…) Op uw naam is een persoonlijk serienummer uitgegeven. Alleen ú kunt dit nummer activeren! Als u dit vóór 26 augustus doet en voor
€ 7,25 per lot meespeelt, dan maakt u ieder uur kans op € 25.000,-!”

De klacht

Klaagster speelt mee met de BankGiro Loterij. Zij heeft om deel te nemen aan de actie op de knop “ACTIVEER” in de e-mail geklikt. Vervolgens blijkt dat dit haar twee keer € 7,25 kost. Dit is in strijd met het fatsoen en misleidend.

Het verweer

De door klaagster ontvangen e-mail is een algemeen bericht. Door op “ACTIVEER” te klikken wordt men naar de internetpagina geleid waarop de (extra) loten kunnen worden besteld. Op die pagina wordt de actie nogmaals uiteengezet en daar staat duidelijk dat men als deelnemer reeds meespeelt met de actie. Volgens adverteerder was het voor klaagster dan ook duidelijk dat zij al kans maakte op de prijs van € 25.000,–. Op de desbetreffende internetpagina staat duidelijk dat men voor één, twee of drie loten kan kiezen.

De repliek

Klaagster handhaaft haar standpunt.

De mondelinge behandeling

Adverteerder handhaaft zijn standpunt.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt dat klaagster bezwaar maakt tegen de e-mail waarin staat dat men een extra nummer dient te activeren om mee te doen aan de actie “elk uur 25.000,– euro”. Naar aanleiding van deze e-mail heeft klaagster twee extra loten besteld, hoewel zij reeds deelnam aan de BankGiro Loterij. De Commissie is van oordeel dat de inhoud van de e-mail de indruk wekt dat men, óók indien men reeds deelneemt aan de BankGiro Loterij, een extra handeling dient te verrichten om mee te doen aan die actie. Dit is het gevolg van het feit dat in de e-mail in algemene zin staat dat men een persoonlijk serienummer dient te activeren om mee te doen met die actie. Het activeren van een serienummer impliceert het bestellen van een of meer loten. Dat dit niet noodzakelijk is voor personen die al meespelen met de BankGiro Loterij staat niet in de e-mail. Het feit dat deze informatie wel met zoveel woorden op de website van adverteerder staat die men bereikt door op de knop ACTIVEER in de e-mail te klikken, neemt de onjuiste indruk die de e-mail op dat punt wekt onvoldoende weg. Het had naar het oordeel van de Commissie op de weg van adverteerder gelegen om reeds in de e-mail duidelijk te maken dat men als deelnemer reeds meespeelt met de actie.

Adverteerder heeft blijkens het voorgaande niet aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.2 Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw voldaan. Meer specifiek is geen duidelijke informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van dat artikel. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. In het onderhavige geval heeft dit ertoe geleid dat klaagster twee extra loten heeft besteld. De Commissie acht de uiting om die reden misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

Niet kan worden gezegd dat de onderhavige reclame-uiting tevens in strijd met de goede smaak en het fatsoen is. Deze grondslag van de klacht faalt derhalve.

De beslissing


Op grond van hetgeen in de eerste twee alinea’s is overwogen, acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wordt de klacht afgewezen.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken