Omschrijving:Het betreft een aan klaagster gerichte e-mail van BankGiro Loterij, waarin onder meer staat: |
De klacht Klaagster speelt mee met de BankGiro Loterij. Zij heeft om deel te nemen aan de actie op de knop “ACTIVEER” in de e-mail geklikt. Vervolgens blijkt dat dit haar twee keer € 7,25 kost. Dit is in strijd met het fatsoen en misleidend. |
Het verweer De door klaagster ontvangen e-mail is een algemeen bericht. Door op “ACTIVEER” te klikken wordt men naar de internetpagina geleid waarop de (extra) loten kunnen worden besteld. Op die pagina wordt de actie nogmaals uiteengezet en daar staat duidelijk dat men als deelnemer reeds meespeelt met de actie. Volgens adverteerder was het voor klaagster dan ook duidelijk dat zij al kans maakte op de prijs van € 25.000,–. Op de desbetreffende internetpagina staat duidelijk dat men voor één, twee of drie loten kan kiezen. |
De repliek Klaagster handhaaft haar standpunt. |
De mondelinge behandeling Adverteerder handhaaft zijn standpunt.
|
Het oordeel van de Commissie Adverteerder heeft blijkens het voorgaande niet aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.2 Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw voldaan. Meer specifiek is geen duidelijke informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van dat artikel. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. In het onderhavige geval heeft dit ertoe geleid dat klaagster twee extra loten heeft besteld. De Commissie acht de uiting om die reden misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). Niet kan worden gezegd dat de onderhavige reclame-uiting tevens in strijd met de goede smaak en het fatsoen is. Deze grondslag van de klacht faalt derhalve. |
De beslissingOp grond van hetgeen in de eerste twee alinea’s is overwogen, acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wordt de klacht afgewezen. |
Regeling: artikel 7 NRC |