a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0515

Datum:

22-12-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de navolgende reclame-uitingen van Samsung voor een mobiele telefoon, de ‘Samsung Omnia i900’ (hierna: Omnia i900), op de website www.samsungmobile.nl.
a. Via deze website kan informatie over de Omnia i900 worden opgevraagd door, na op de link: ‘producten’ te hebben geklikt, in het menu ‘alle telefoons’ op het icoon te klikken met een afbeelding van de Omnia i900.
Onder meer staat op deze pagina onder het kopje: “Superieure functionaliteit” de zin: “Werken, ontspanning en reizen sluiten met de Omnia perfect op elkaar aan dankzij de (…), GPS voor navigatie en Geo-Tagging.(…)”.
Rechts op de onder a. genoemde pagina staat een aantal iconen. Een van deze iconen, geplaatst onder het kopje: “Support links”, betreft een afbeelding van een mobiele telefoon met twee pijlen die in tegengestelde richting wijzen. Wanneer men op deze afbeelding klikt, komt men in het zogeheten ‘learning center’, waar meer specifieke informatie over de betreffende mobiele telefoon staat.
Wanneer men op deze pagina op de link “Tutorials (1)” klikt, wordt een filmpje afgespeeld waarbij de verschillende functies van de Omnia i900 getoond worden. Hierbij is een tekst te horen, die tevens regel voor regel in beeld komt. Op een bepaald moment in de film wordt de ‘GPS’ (Global Positioning System)- functie toegelicht. Op het moment waarop dit fragment wordt afgespeeld zijn de woorden: “Built in GPS” in beeld. Verder wordt, zoals hierboven omschreven in beeld en geluid, een beschrijving gegeven van deze functie. Onder meer wordt op deze manier de volgende tekst weergegeven: “Downloading map from WAP to your Phone. Or downloading map from enclosed cd (…)”.

De klacht

De Commissie vat de klacht, voor zover van belang voor haar oordeel, als volgt samen.
Uit de website van adverteerder blijkt dat de Omnia i900 over de GPS-functie beschikt. Voorts wordt op de website, inclusief de ‘tutorial’, de indruk gewekt dat de software die nodig is om gebruik te maken van het navigatiesysteem, bij de telefoon is inbegrepen. Adverteerder wekt met de zin: “Downloading map from enclosed cd” de indruk dat de cd wordt meegeleverd, terwijl dit niet het geval is. De reclame is aldus misleidend.
Klager heeft een kopie van de film met de gewraakte uiting, op 29 september 2008 door klager vastgelegd op dvd, bij zijn klacht gevoegd.
Op 5 oktober 2008 heeft klager, nogmaals geprobeerd de film met de onjuiste informatie vast te leggen. Op dat moment bleek echter dat adverteerder de site had aangepast. Bij het fragment in de film waar de GPS-functie wordt uitgelegd staat nu met kleine letters in het Engels dat de software voor navigatie uitsluitend bij de ‘speciale pakketten’ is inbegrepen. Op de opname van klager is te zien dat deze tekst er op 29 september 2008 nog niet stond.

Het verweer

De Commissie vat het verweer, voor zover van belang voor haar oordeel, als volgt samen.
Over de Omnia i900 kan op de website van adverteerder op verschillende manieren informatie worden verkregen.
Enerzijds wordt op de website:
http:/l.samsungmobile.com/footer/press/selectGGrTvads.do?tvadsNo=1381 algemene informatie over het toestel gegeven. Deze informatie is bedoeld om de consument een indruk te geven van alle mogelijkheden van het toestel. Hierop staat geen misleidende informatie. Voorts betreffen dit reclame-uitingen waaraan geen rechten kunnen worden ontleend.
Anderzijds is er op de website een ‘tutorial’ te vinden, waarin concrete informatie over de Omnia i900 wordt gegeven. Dit onderdeel van de website heeft geen reclame-doeleinden. Adverteerder heeft aldus naast de reclame-uitingen ook de concrete informatie over de telefoon voor de klant beschikbaar gesteld. Hierin staat tevens dat de software voor GPS los dient te worden aangeschaft.
De opzet van de website is op geen enkel moment gewijzigd.
Dit blijkt ook uit een e-mailwisseling met het bedrijf Mocreate B.V., de beheerder van de website. Adverteerder voegt een kopie van de genoemde e-mailwisseling bij.

De repliek

De door adverteerder genoemde link:
http:/l.samsungmobile.com/footer/press/selectGGrTvads.do?tvadsNo=1381 kon klager niet openen. Deze pagina is niet relevant. De klacht betreft de pagina waarop de ‘tutorial’ wordt getoond. Klager voegt screenshots bij van pagina’s van de website van adverteerder, waaruit blijkt dat de inhoud van de website is gewijzigd ten opzichte van de opname van klager van 29 september 2008.

De dupliek

Adverteerder heeft het door klager gemaakte filmpje niet ontvangen. Adverteerder heeft hier dan ook niet op kunnen reageren. Voor het overige herhaalt adverteerder zijn standpunten zoals weergegeven in het verweer.

De mondelinge behandeling

Ter vergadering is het filmpje getoond dat door klager aan de Commissie is toegezonden. Vervolgens kregen M.C. van der Kaden en M. Dijk de gelegenheid de inhoud van dit filmpje met elkaar te bespreken.

Klager licht zijn standpunt nader toe.

Adverteerder licht zijn standpunt nader toe. Hij geeft aan dat de website niet is gewijzigd. Adverteerder deelt mee dat wanneer het filmpje op een bepaalde manier wordt afgespeeld – naar de Commissie begrijpt wanneer de muis niet wordt bewogen en/of wanneer het filmpje in zijn geheel wordt afgespeeld – de tekst : “Please note that GPS feature comes only with the special package” niet bij het bewuste fragment in beeld komt.

Ter vergadering heeft de Commissie, op verzoek van partijen, getracht de film af te spelen vanaf het internet. Hierin is de Commissie niet geslaagd. Na de zitting heeft de Commissie de film op een andere computer wel vanaf het internet kunnen afspelen. De Commissie heeft geconstateerd dat bij het afspelen van het bewuste fragment in de film de tekst “Please note that GPS feature comes only with the special package” steeds in beeld was.

Het oordeel van de Commissie

Vooropgesteld is de Commissie van oordeel dat, voor de beoordeling of de gewraakte uitingen misleidend zijn, de website van adverteerder als geheel moet worden gezien, derhalve inclusief de tutorial.
Met betrekking tot de inhoud van de uitingen oordeelt de Commissie als volgt.
Op de in deze beslissing onder a beschreven pagina op de website van adverteerder, worden de mogelijkheden van de Omnia i900 genoemd. Onder meer wordt hier de functie GPS voor navigatie genoemd. In de genoemde ‘tutorial’, in deze beslissing beschreven in 2 onder b, wordt met behulp van een videofilm onder meer de GPS-functie toegelicht. De Commissie is van oordeel dat in het bewuste fragment in de film door de tekst: “built-in GPS” en de tekst “download map from enclosed cd” de indruk wordt gewekt dat deze software daadwerkelijk bij de telefoon is inbegrepen. Vast staat dat, toen klager de website raadpleegde voordat hij de telefoon aanschafte, de zin “Please note that GPS feature comes only with the special package” op bepaalde momenten niet bij deze toelichting over de GPS-functie in beeld is gekomen.
Adverteerder heeft blijkens het voorgaande niet aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC)(nieuw) voldaan. Meer specifiek is de reclame onduidelijk over één van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van dat artikel. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC (nieuw).
Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken