Omschrijving:Het betreft een namens Debitel met klager gevoerd telefoongesprek, naar aanleiding waarvan klager een abonnement met adverteerder heeft afgesloten, alsmede informatie op de website http://www.debitel.nl van adverteerder over de dienst mobiel internet. Op de website staat onder meer de link “mobiel internet”. Door op deze link te klikken verschijnt een scherm met onder meer de volgende tekst: Door op de link voor meer informatie te klikken verschijnt een scherm met onder meer de volgende tekst: Door op de link voor informatie over de voorwaarden te klikken, verschijnt een scherm met onder meer de volgende tekst: |
De klacht Op de website van adverteerder wordt geadverteerd met onbeperkt internet voor de mobiele telefoon voor € 9,50 per maand. Er is echter geen sprake van onbeperkt internet. Het abonnementsgeld geeft slechts recht op 40 MB per maand. Tijdens het telefoongesprek dat adverteerder vóór het sluiten van het contract met klager heeft gevoerd, is niet gezegd dat er een maximum geldt en is het woord “onbeperkt” gebruikt. Klager heeft een hoge rekening ontvangen omdat zijn internetgebruik hoger was dan 40 MB per maand. |
Het verweer Adverteerder verwijst altijd naar de van toepassing zijnde fair use policy. De gemiddelde klant zal uit de inhoud van de fair use policy begrijpen dat wordt bedoeld onbeperkt internet binnen de grens van 40 MB en dat het woord “onbeperkt” alleen betrekking heeft op mogelijke toepassingen voor de mobiele telefoon, zoals het downloaden van ringtones. Uit onderzoek is gebleken dat 40 MB per maand voor de meeste klanten ruimschoots voldoende is. Tijdens het telefoongesprek is de grens van 40 MB aan klager gemeld en zijn ook de voorwaarden aan klager meegedeeld. Klager heeft de voorwaarden kunnen nalezen op de website van adverteerder. Er is geen sprake van misleidende reclame. |
De repliek Tijdens het telefoongesprek is niet gesproken over een fair use policy. Klager blijft bij zijn standpunt dat er geen sprake is van onbeperkt internet. |
De mondelinge behandeling Partijen lichten hun standpunten nader toe.
|
Het oordeel van de Commissie Adverteerder heeft voor haar website gekozen voor een structuur waarbij men eerst de tekst “onbeperkt mobiel internetten” ziet zonder dat daarbij melding wordt gemaakt van beperkende voorwaarden. De woorden “altijd online” lijken te bevestigen dat er geen beperking in de omvang van het gebruik is. Het bestaan van deze beperking in de vorm van een fair use policy blijkt pas nadat men op de link voor meer informatie heeft geklikt. Door vervolgens ook hierover weer meer informatie op te vragen, blijkt dat er sprake is van wezenlijke beperkende voorwaarde met betrekking tot de omvang van het gebruik, te weten een maximum van 40 MB per maand. Naar het oordeel van de Commissie verdraagt een dergelijke beperking zich niet met de mededeling in de uiting dat er sprake is van “onbeperkt mobiel internetten”. Hieraan doet niet af dat adverteerder stelt dat deze mededeling in deze zin moet worden uitgelegd, dat de klant zelf kan kiezen voor welke mogelijke toepassingen hij zijn mobiele telefoon wil gebruiken. Nog los van het feit dat deze strekking op geen enkele wijze uit de uiting volgt, blijkt uit de voorwaarden juist dat er ook op dit punt belangrijke beperkingen gelden, zoals het verbod van VoIP en het gebruik van een laptop in combinatie met mobiel internet. Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de mededeling op de website dat sprake is van “onbeperkt mobiel internetten” misleidend is. Deze misleiding wordt onvoldoende weggenomen door de verdere informatie op de website. Om de inhoud van de beperkende voorwaarden in beeld te krijgen, dient men eerst door te klikken naar het desbetreffende scherm. Derhalve zijn deze voorwaarden niet in één oogopslag waarneembaar. Aldus is sprake van een omissie of te laat verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor er toe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Het ligt immers in de lijn van de verwachting dat juist consumenten die een zeer hoog internetverbruik hebben, kiezen voor een abonnement waarbij zij dat onbeperkt kunnen doen. Nu adverteerder die mogelijkheid niet biedt en dit onvoldoende duidelijk uit de uiting blijkt, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting op de website in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af. |
Regeling: artikel 7 NRC |