a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0532

Datum:

22-12-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een aan klager geadresseerde reclame-uiting van de Sponsor Bingo Loterij met de aanhef:
“3 op een rij…? Gefeliciteerd! U heeft dan gewonnen!”

De klacht

Bij de brief zaten drie kras-bingokaarten. Na het krassen bleek klager te hebben gewonnen, omdat hij “3 op een rij” had. Toen hij vervolgens zijn wincode op internet ging invullen, bleek hij eerst extra loten te moeten kopen om zijn prijs in ontvangst te kunnen nemen. Gelet hierop acht klager de uiting om in strijd met de artikelen 2, 5 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw).

Het verweer

In de 2e alinea van de brief staat “Geef daarbij aan met hoeveel loten (…) u extra mee wilt spelen en zie dan wat u direct heeft gewonnen. Hoelang u meespeelt, bepaalt u natuurlijk helemaal zelf.” Op de internetpagina staat “Geef hiernaast aan met hoeveel extra loten u wilt meespelen”. Hieruit blijkt dat alle essentiële informatie die men nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen, is verstrekt. Van strijd met de door klager genoemde artikelen is geen sprake.

Mondelinge behandeling

Namens adverteerder wordt de zaak nader toegelicht en worden door mr. Honing pleitaantekeningen overgelegd.

Het oordeel van de Commissie

Zowel in de aanhef als in de eerste alinea van de brief wordt met grote stelligheid meegedeeld dat wie “3 op een rij” heeft, heeft gewonnen. Uit de één na laatste zin van de tweede alinea blijkt echter dat men één of meer extra loten moet kopen, om de prijs in ontvangst te kunnen nemen. Op de website, waar men zijn wincode moet invullen, om de prijs in ontvangst te kunnen nemen, wordt men ook eerst weer gefeliciteerd nu men “3 op een rij” heeft omdat men, aldus ook de website, dan heeft gewonnen. Onder het vakje waar men de wincode heeft moeten invullen, staat onder meer de tekst “Ga verder en zie direct wat u gewonnen heeft!”.
Als men verder gaat, moet men zijn rekeningnummer invullen en aanklikken met hoeveel extra loten men mee wil spelen.
Het is aldus niet mogelijk om de prijs, in verband waarmee men in de uiting wordt gefeliciteerd, in ontvangst te nemen, zonder één of meer extra loten te kopen.
Gelet hierop is sprake van agressieve reclame als bedoeld in bijlage 2 onder 2, 2e punt behorende bij artikel 14.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Om die reden is de uiting oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw).

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken