a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0546

Datum:

10-12-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de televisiereclame, waarin ANWB onder meer zijn autoverzekering aanprijst.
Met betrekking tot deze verzekering wordt onder meer gezegd:
“Sluit nu de ANWB Autoverzekering af en ontvang 15% ledenkorting”.

De klacht

Deze korting wordt alleen in het eerste jaar gegeven, maar dat blijkt niet uit de uiting.
Om die reden is deze misleidend.

Het verweer

Adverteerder heeft -kort samengevat- het volgende verweer gevoerd.
In de uiting wordt men voor meer informatie over de actie verwezen naar adverteerders website www.anwb.nl/verzekeringen. Daar wordt men verwezen naar de voorwaarden. Aan diegenen die telefonisch of in de ANWB-winkel een verzekering afsluiten, wordt deze voorwaarde meegedeeld. Voor de beoordeling of een uiting misleidend is, wijst adverteerder op het bepaalde in artikel 8.1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), in het bijzonder op het feit dat een televisiereclame minder mogelijkheden biedt om alle productinformatie te vermelden. Nu voor meer informatie wordt verwezen naar de website is van misleiding geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

Vaststaat dat alleen in het eerste jaar 15% ledenkorting wordt gegeven en dat dit niet in de uiting wordt meegedeeld.
Adverteerder wijst in deze uiting zijn leden, derhalve mensen die al lid zijn en wellicht nog lid zullen blijven, op een aan het lidmaatschap verbonden voordeel. Onder deze omstandigheden is het feit dat de korting niet voor de duur van het lidmaatschap doch slechts voor het eerste verzekeringsjaar wordt gegeven, essentiële informatie.
Blijkens het voorgaande heeft adverteerder, door het te laat verstrekken van deze essentiële informatie, reclame gemaakt in strijd met het bepaalde onder c van artikel 8.3 van de NRC.
Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument er hierdoor toe kan worden gebracht om een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).
Adverteerder beroept zich op de beperkingen van het communicatiemedium doch nu de ontbrekende informatie slechts van beperkte omvang is, kan dit beroep niet slagen. Het feit dat de ontbrekende informatie later, via internet of mondeling wordt verstrekt leidt niet tot een ander oordeel.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken