a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/1546/08.0220

Datum:

25-08-2008

Uitspraak:

bevestiging afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de volgende uitingen voor de Preferred Banking-dienst:
a. een televisiereclame waarin verschillende uitzonderlijke situaties, zoals het met voorrang bediend worden bij de slager, in beeld komen en tot slot wordt gezegd: “De voordelen van Preferred Banking. Alsof alles om u draait”,
b. een advertentie waarin onder andere staat: “Preferred Banking. Alsof alles om u draait. Uw eigen bankier” en
c. een uiting op de website www.abnamro.nl waarin onder andere staat: “Alsof alles om u draait”, “Uw Preferred Banker is uw persoonlijk aanspreekpunt” en “U hebt uw eigen Preferred Banker bij een netto gezinsinkomen vanaf (..)”.

De klacht

In de uitingen wordt, met name door de slagzin “Alsof alles om u draait”, ten onrechte gesuggereerd dat de preferred banking klant centraal staat en dat adverteerder in dit kader een pro-actieve houding inneemt. Niets is minder waar. Klager is gebleken dat zijn Preferred Banker ten aanzien van zijn beleggingportefeuille helemaal geen pro-actieve houding heeft ingenomen. Om die reden zijn de uitingen misleidend.

Het verweer

Klager is blijkbaar teleurgesteld in de waardeopbouw van zijn beleggingen. De campagne heeft geen betrekking op diensten op het gebied van beleggen maar heeft een algemeen aanprijzend karakter. In geen van de uitingen wordt gesuggereerd dat de dienstverlening in alle gevallen pro-actief zou zijn. Er worden slechts mededelingen gedaan over een persoonlijk aanspreekpunt, de bereikbaarheid van adverteerder en de onderwerpen waarover adverteerder klanten kan adviseren.
De gemiddelde consument zal de uiting niet zo opvatten dat de dienstverlening van adverteerder in alle gevallen een pro-actief karakter heeft.
Voor de gemiddelde consument zal duidelijk zijn dat de televisiereclame een humoristisch karakter heeft en enige overdrijving bevat, waarbij uitspraken niet steeds letterlijk genomen mogen worden.

Het oordeel van de Commissie

In de televisiereclame worden verschillende onmiskenbaar irreële en humoristisch bedoelde situaties in beeld gebracht. Deze beelden noch de daarbij gebezigde tekst rechtvaardigen klagers conclusie dat adverteerders Preferred Banking-dienst pro-actief optreedt.

Uit de onder b en c bedoelde uitingen blijkt voldoende duidelijk dat de Preferred Banking-dienst hieruit bestaat dat men daarmee beschikt over een vast aanspreekpunt, iemand die de situatie van de cliënt kent en hem op verschillende gebieden kan adviseren.
Niet wordt gesteld of gesuggereerd dat deze dienst inhoudt dat adverteerder pro-actief optreedt.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

De grieven

Deze kunnen als volgt worden samengevat.

Grief I.
Vast is komen te staan dat de “Preferred Banking dienstverlening” niet pro-actief is. Echter, naar de mening van appellant wordt in de reclame van ABN AMRO, met name in de televisiereclame, de indruk gewekt dat de dienstverlening wel pro-actief is.
De Commissie heeft teveel waarde gehecht aan het humoristische karakter van de televisiereclame. Dat humor wordt gebruikt, betekent niet dat niet wordt getracht een serieuze boodschap over te brengen. In dit geval is de boodschap dat de klanten zo centraal staan, dat ABN AMRO uit eigen beweging allerlei zaken regelt.

Grief II.
Appellant heeft ook nog de volgende klacht.
De gewraakte advertentie en de gewraakte reclame op internet suggereren dat klanten permanent toegang hebben tot hun “eigen banker”/“eigen Preferred Banker”. Echter, uit de als productie 2 bij de klacht overgelegde mail van ABN AMRO van 27 december 2007 blijkt dat dit niet het geval is.

Het antwoord in appel

De grieven zijn gemotiveerd weersproken. Ten aanzien van grief II heeft ABN AMRO onder meer meegedeeld dat hier een nieuwe klacht naar voren wordt gebracht.

Het oordeel van het College

Ten aanzien van de verschillende grieven overweegt het College het volgende.

Ad I.
Naar het oordeel van het College wordt in de gewraakte uitingen tot uitdrukking gebracht dat de dienst “Preferred Banking” met zich brengt dat de klant kan rekenen op een persoonlijke bejegening. Niet wordt gesuggereerd dat ABN AMRO uit eigen beweging, zonder overleg met de klant zaken zou regelen, ook niet door de zinsnede “Alsof alles om u draait”. Waar het betreft de televisiereclame in het bijzonder, waarin zaken als bijvoorbeeld het vullen van een parkeermeter van zelf lijken te gaan, zonder dat de klant iets hoeft te doen, is duidelijk sprake van absurditeit en van in de reclame gebruikelijke, toelaatbare overdrijving.

Ad II.
Eerst in hoger beroep en derhalve niet tijdig heeft appellant de klacht geuit dat in de gewraakte advertentie en in de uiting op internet ten onrechte wordt gesuggereerd dat klanten permanent toegang zouden hebben tot hun “eigen banker” of “eigen Preferred Banker”. Gelet hierop zal het College deze klacht onbesproken laten.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken