a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/1548/08.0208

Datum:

05-09-2008

Uitspraak:

bevestiging aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

UntiedConsumers BV exploiteert de website http://www.unitedconsumers.com. Op bijna elke pagina van deze website verschijnt een banner met onder meer de volgende tekst:
– “Bespaar jaarlijks ruim € 500,-.”;
– “10 20 30 40 50% korting op uw huidige verzekering.”

Voorts doet adverteerder op de website onder meer de volgende mededelingen:
– “Wilt u ook in 1 minuut jaarlijks € 450,00 verdienen?”;
– “€ 100,00 tot € 250,00 korting op een nieuw GSM abonnement met of zonder toestel!”;
– “Krijg nu via UnitedConsumers 100 tot 250 euro korting op een nieuw abonnement met of zonder mobieltje.”;
– “Bij UnitedConsumers bespaart u fors op uw autoverzekering!”;
– “Vind hier uw goedkoopste autoverzekering binnen 1 minuut!”;
– “Wilt u weten wat uw korting is op uw autoverzekering?”;
– “Zo kunnen wij u goedkoopste autoverzekering bieden.”;
– “Bereken hier uw autopremie & korting”;
– “Bestaande verzekering goedkoper via internet”;
– “Tot 50% korting op uw huidige autoverzekering”;
– “De beste autoverzekering & de beste prijs”;
– “Bespaar gratis honderden euro’s per jaar!”;
– “Dankzij de 10% korting betaalt u slechts € 982,- per jaar, u bespaart dus per persoon € 109.-!”;
– “Onze deelnemers belonen we met honderden euro’s korting”;
– “Wij sluiten contracten af met grote bedrijven, waardoor we hoge kortingen kunnen bieden op: (…)”; “kostenbesparing door internetwinkel”;
– “De besparingen die zo gerealiseerd worden, leveren u forse kortingen op!”
– “Bekijk wat u kunt verdienen”;
– “Als deelnemer van UnitedConsumers krijgt u forse kortingen.”.

Bij het afsluiten van de website verschijnt een pop-up met onder meer de volgende tekst:
– “Op uw autoverzekering kunt u via internet veel geld besparen. Zelfs bij dezelfde maatschappij als waar u nu zit,”;
– “U kunt altijd op onze website zien hoeveel geld u kunt besparen, uw voordeel loopt op tot honderden euro’s per jaar!”;
– “Altijd internetkorting op uw autopremie”;
– “Kijk zelf hoeveel u kunt besparen.”

De klacht

De mededelingen van adverteerder worden niet waargemaakt. Vergeleken met de huidige abonnementen en verzekeringen van klager kan via de website van adverteerder niet of nauwelijks korting worden verkregen. Dit is misleidend.

Het verweer

Klager maakt ten onrechte een vergelijking tussen de algemeen kloppende marketinguitingen op de website en zijn persoonlijke situatie. Het door adverteerder voor de marketingcommunicatie gebruikte feit dat een gemiddelde Nederlander veel geld kan besparen op verzekeringen en andere producten, wil nog niet zeggen dat voor elke Nederlander een dergelijke besparing mogelijk is. Deze besparingen gelden in ieder geval wel per afzonderlijk product voor het grootste gedeelte van de bevolking en zijn om die reden toelaatbaar. Het is sociaal en maatschappelijk geaccepteerd in de marketingcommunicatie uitspraken als de onderhavige te doen.

De repliek

Klager handhaaft zijn standpunt.

De mondelinge behandeling

Adverteerder heeft zijn standpunt ter zitting nader toegelicht. Volgens adverteerder zijn de claims die hij op de website doet met betrekking tot de kortingspercentages niet te absoluut van aard, aangezien het om een algemene voorstelling van zaken gaat.

Het oordeel van de Commissie (1 juli 2008)

Klager maakt bezwaar tegen de volgende mededelingen in de banner:
– “Bespaar jaarlijks ruim € 500,-.”
– “10 20 30 40 50% korting op uw huidige verzekering.”
Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument de hier weergegeven mededelingen in deze zin opvatten, dat bedoelde besparing respectievelijk een korting van minstens 10% op iedereen van toepassing is. Klager heeft echter voldoende aan-nemelijk gemaakt dat dit in ieder geval in zijn situatie anders ligt. Aangenomen moet worden dat dit voor meer consumenten geldt, nu niet is gesteld of gebleken dat klager als consument in een uitzonderlijke positie verkeert. Gelet hierop acht de Commissie de hier bedoelde uitingen te absoluut en daarom misleidend. Dat de uitingen mogelijk wel van toepassing zijn op een meerderheid van de consumenten, doet daaraan niet af.

Voorts maakt klager bezwaar tegen diverse uitingen op de website van adverteerder. Ten aanzien van de volgende uitingen is de Commissie van oordeel dat sprake is van te absolute uitlatingen:
– “€ 100,00 tot € 250,00 korting op een nieuw GSM abonnement met of zonder toestel!”
– “Krijg nu via UnitedConsumers 100 tot 250 euro korting op een nieuw abonnement met of zonder mobieltje.”
– “Bespaar gratis honderden euro’s per jaar”
– “Onze deelnemers belonen wij met honderden euro’s korting”
– “Als deelnemer van UnitedConsumers krijgt u forse kortingen.”
– “€ 100,- tot € 250,- korting”.
Op dezelfde gronden als weergegeven in onderdeel 7.1 van deze beslissing acht de Commissie deze uitingen te absoluut en daarom misleidend.

Ten aanzien van de volgende uitingen is de Commissie van oordeel dat geen sprake is van een onjuiste of misleidende mededeling.
4 Wilt u ook in 1 minuut jaarlijks € 450,00 verdienen?
Toelichting: dit is geen absolute claim, maar een vraag. Voor zover de uiting een zekere mate van overdrijving bevat, acht de Commissie dat inherent aan reclame. Het gemiddelde publiek zal zich daarvan bewust zijn en zich daardoor niet laten misleiden.
4Bij UnitedConsumers bespaart u fors op uw autoverzekering!
Toelichting: hier wordt geen specifiek percentage of bedrag genoemd. Voor zover de uiting een zekere mate van overdrijving bevat, acht de Commissie dat inherent aan reclame. Het gemiddelde publiek zal zich daarvan bewust zijn en zich daardoor niet laten misleiden.
4Vind hier uw goedkoopste autoverzekering binnen 1 minuut!
Toelichting: adverteerder maakt op haar website duidelijk hoe zij de goedkoopste autoverzekering berekent. Gelet hierop is geen sprake van misleiding.
4Wilt u weten wat uw korting is op uw autoverzekering?
Toelichting: dit is geen absolute claim, maar een vraag. Het feit dat in de situatie van klager geen korting mogelijk is, doet de uiting niet misleidend zijn.
4Zo kunnen wij u goedkoopste autoverzekering bieden.
Toelichting: het gebruik van een term als “goedkoopste” dient voor reclame-uitingen als
de onderhavige toelaatbaar te worden geacht.. Het gemiddelde publiek zal zich ervan bewust zijn dat de uiting een zekere mate van overdrijving bevat en zich daardoor niet laten misleiden.
Het feit dat in de situatie van klager een andere autoverzekering goedkoper is, doet de uiting niet misleidend zijn.
4Bereken hier uw autopremie & korting
Toelichting: hier wordt geen specifiek percentage of bedrag genoemd.
Het feit dat in de situatie van klager geen korting mogelijk is, doet de uiting niet misleidend zijn.
4Bestaande verzekering goedkoper via internet
Toelichting: hier wordt geen specifiek percentage of bedrag genoemd. Het feit dat in de situatie van klager de uiting niet opgaat, doet deze niet misleidend zijn.”
4Tot 50% korting op uw huidige autoverzekering
Toelichting: hier wordt weliswaar een specifiek percentage genoemd, maar dan als een maximumpercentage. De uiting heeft daarom geen absoluut karakter. Het feit dat in de situatie van klager geen korting mogelijk is, doet de uiting niet misleidend zijn.
4De beste autoverzekering & de beste prijs
Toelichting: hier wordt geen specifiek percentage of bedrag genoemd. Voor zover de uiting een zekere mate van overdrijving bevat, acht de Commissie dat inherent aan reclame. Het gemiddelde publiek zal zich daarvan bewust zijn en zich niet laten misleiden.
4Dankzij de 10% korting betaalt u slechts € 982,- per jaar, u bespaart dus per persoon € 109.-!
Toelichting: deze uiting ziet op een specifieke situatie. De daarvoor geldende voorwaarden worden op de website genoemd. Gelet daarop is geen sprake van een onjuiste of misleidende uiting.
4Wij sluiten contracten af met grote bedrijven, waardoor we hoge kortingen kunnen bieden
Toelichting: deze uiting bevat een omschrijving van de werkwijze van adverteerder.
Er wordt geen specifiek percentage of bedrag genoemd. De uiting heeft ook verder geen absoluut karakter. Het feit dat in de situatie van klager de mededeling niet opgaat, doet deze niet misleidend zijn. Voor zover de uiting een zekere mate van overdrijving bevat, acht de Commissie dat inherent aan reclame. Het gemiddelde publiek zal zich daarvan bewust zijn en zich daardoor niet laten misleiden.
4kostenbesparing door internetwinkel
Toelichting: deze uiting bevat een omschrijving van de werkwijze van adverteerder.
4De besparingen die zo gerealiseerd worden, leveren u forse kortingen op!
Toelichting: deze uiting bevat een omschrijving van de werkwijze van adverteerder.
Er wordt geen specifiek percentage of bedrag genoemd. De uiting heeft ook overigens geen absoluut karakter. Het feit dat de mededeling in de situatie van klager niet opgaat, doet deze niet misleidend zijn.
4Bekijk wat u kunt verdienen
Toelichting: hier wordt geen specifiek percentage of bedrag genoemd. Het feit dat de mededeling in de situatie van klager niet opgaat, doet deze niet misleidend zijn.

De Commissie is van oordeel dat de volgende teksten die men ziet in een pop-up bij het afsluiten van de website niet misleidend zijn.
4Op uw autoverzekering kunt u via internet veel geld besparen. Zelfs bij dezelfde maatschappij als waar u nu zit.
Toelichting: het feit dat klager via de website van adverteerder geen geld op zijn autoverzekering kan besparen, doet de uiting niet misleidend zijn.
4U kunt altijd op onze website zien hoeveel geld u kunt besparen, uw voordeel loopt
op tot honderden euro’s per jaar!
Toelichting: hier wordt geen absoluut percentage of bedrag genoemd. Voor zover de uiting een zekere mate van overdrijving bevat, acht de Commissie dat inherent aan reclame. Het gemiddelde publiek zal zich daarvan bewust zijn en zich daardoor niet laten misleiden. Het feit dat in de situatie van klager geen voordeel mogelijk is, doet de uiting niet misleidend zijn.
4Kijk zelf hoeveel u kunt besparen.
Toelichting: het feit dat de uiting in de situatie van klager niet opgaat, doet de uiting
niet misleidend zijn.

De volgende mededeling in de pop-up is daarentegen naar het oordeel van de Commissie te absoluut.
4Altijd internetkorting op uw autopremie
Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument deze mededeling aldus opvatten, dat iedereen zonder uitzondering korting kan krijgen op zijn autopremie. Op dezelfde gronden als weergegeven in de eerste alinea van het oordeel acht de Commissie deze uiting te absoluut en daarom misleidend.

Blijkens het voorgaande heeft adverteerder ten aanzien van de uitingen die zijn vermeld in de alinea’s 1, 2 en 5 van deze beslissing, geen juiste of duidelijke informatie verstrekt over de voordelen van de door hem aangeboden diensten als bedoeld onder b van artikel 8.2 NRC (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen.
Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). De overige klachten treffen geen doel.

Thans ziet de Commissie nog onvoldoende aanleiding om de beslissing openbaar te maken.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de in de onderdelen 1, 2 en 5 van deze beslissing vermelde reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.


Regeling:

artikel 7 NRC

De grieven

Deze kunnen als volgt worden samengevat.

Grief I.
Ten onrechte heeft de Commissie de zinsnede “Wilt u ook in 1 minuut jaarlijks € 450,00 verdienen?” niet misleidend bevonden.
Immers, achter deze zinsnede bevindt zich een knop die men kan aanklikken en dan verschijnt de tekst: “Meld u dan gratis aan!”. Appellant verwijst naar bijlage 1 bij het beroepschrift.
Dit betekent dat als appellant zich aanmeldt, hij € 450,- moet kunnen besparen. Echter, dit blijkt niet het geval te zijn. Er kan alleen korting worden verkregen op de tankpas, stroom en gas. De tankpas levert appellant geen korting op en blijkens de website van UnitedConsumers kan op stroom slechts een voordeel van enkele tientallen euro’s worden verkregen, een voordeel overigens waarvoor appellant, gezien zijn driejarige contract met zijn huidige leverancier, niet in aanmerking komt.
Terecht heeft de Commissie geoordeeld dat de mededeling “Wilt u ook in 1 minuut € 450,00 verdienen?” een vraag is en geen absolute claim, maar door voornoemde knop achter die mededeling en de vermelding “Meld u dan gratis aan” wordt gesuggereerd dat appellant € 450,- kan verdienen door zich aan te melden.
Grief II.
Ten onrechte heeft de Commissie de zinsneden “Vind hier uw goedkoopste autoverzekering binnen 1 minuut” en “Zo kunnen wij u goedkoopste autoverzekering bieden” niet misleidend bevonden.
In de eerste zinsnede wordt ten onrechte gesproken over “uw goedkoopste autoverzekering. Dit zou moeten zijn: “onze goedkoopste autoverzekering”, ofwel de goedkoopste autoverzekering die UnitedConsumers kan bieden.
Ook de tweede zinsnede acht appellant onjuist. UnitedConsumers kan aan appellant geen goedkopere autoverzekering bieden dan de verzekering die hij nu heeft. Voor wat betreft het woord goedkoopste wijst appellant op het gestelde in de Algemene aanbevelingen van de Commissie onder “e. superlatieven”.

Grief III.
Ten onrechte heeft de Commissie de zinsnede “U kunt altijd op onze website zien hoeveel geld u kunt besparen, uw voordeel loopt op tot honderden euro’s per jaar!” niet misleidend bevonden; “honderden euro’s per jaar” is volgens appellant minimaal € 200,-. Een dergelijk voordeel kan door appellant niet worden behaald.

Het antwoord in appel

De grieven zijn gemotiveerd weersproken.

Het oordeel van het College

Ten aanzien van de verschillende grieven overweegt het College het volgende.

Ad I.
Eerst in hoger beroep en derhalve niet tijdig -de Commissie heeft zich in dezen niet kunnen uitlaten, zodat niet in twee instanties kan worden geoordeeld- heeft appellant bezwaar gemaakt tegen de mededeling “Wilt u ook in 1 minuut jaarlijks € 450,00 verdienen” in combinatie met de knop achter die mededeling en de vermelding “Meld u dan gratis aan!”, die verschijnt na het aanklikken van voornoemde knop.
Gelet hierop is deze grief ongegrond.

Ad II.
Naar het oordeel van het College dient het kopje “Vind hier uw goedkoopste autoverzekering binnen 1 minuut” te worden bezien in de context van de tekst daaronder. In deze tekst wordt uitgelegd dat UnitedConsumers een vergelijking maakt tussen de grootste autoverzekeraars en dat men direct ziet welke aanbieding voor de consument het goedkoopst is. Duidelijk is dat het gaat om de in de desbetreffende vergelijking betrokken verzekeringen. Niet wordt gesuggereerd dat hier in het algemeen de goedkoopste verzekering zou kunnen worden gevonden. In zoverre acht het College de grief ongegrond.

Anders dan de Commissie acht het College de zinsnede “Zo kunnen wij u goedkoopste autoverzekering bieden” te absoluut.
UnitedConsumers heeft niet, althans onvoldoende weersproken dat zij appellant geen goedkopere autoverzekering kan aanbieden dan de verzekering die hij nu heeft en dat -zoals appellant in zijn brief van 2 april 2008 aan de Commissie heeft meegedeeld- UnitedConsumers voor appellant “stukken duurder” is. Gelet hierop, gelet op het feit dat er naar het oordeel van het College geen sprake is van kennelijke, in de reclame gebruikelijke overdrijving en nu de reclame de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, acht het College de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw en daardoor in strijd met artikel 7 NRC (nieuw). In zoverre is grief II gegrond.

Ad III.
Anders dan de Commissie acht het College de zinsnede “uw voordeel loopt op tot honderden euro’s per jaar” te absoluut.
Het College deelt de opvatting van appellant dat in deze zinsnede de suggestie besloten ligt dat een voordeel van minimaal enkele honderden euro’s zal worden behaald. UnitedConsumers heeft niet, althans onvoldoende weersproken dat een dergelijk voordeel in elk geval door appellant niet kan worden behaald. Gelet hierop, gelet op het feit dat er naar het oordeel van het College geen sprake is van kennelijke, in reclame gebruikelijke overdrijving en nu de reclame de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, acht het College de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 NRC (nieuw) en daardoor in strijd met artikel 7 NRC (nieuw).
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

Het College vernietigt de beslissing van de Commissie voor zover de Commissie de klacht tegen de zinsneden “Zo kunnen wij u goedkoopste autoverzekering bieden” en “U kunt altijd op onze website zien hoeveel geld u kunt besparen, uw voordeel loopt op tot honderden euro’s per jaar!” heeft afgewezen. Deze uitingen acht het College in strijd met artikel 7 NRC (nieuw) en het College beveelt UnitedConsumers aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige bevestigt het College de beslissing van de Commissie, voor zover daartegen beroep is ingesteld.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken