Omschrijving:Het betreft een advertentie in de per e-mail aan abonnees verzonden Kruidvat Nieuwsbrief van zaterdag 7 juni 2008, waarin naast de afbeelding van een LCD televisie het volgende staat: Over de afgebeelde televisie staat in een balk: “Geldig na de wedstrijd. Op = Op” |
De klacht De EK-voetbalwedstrijd tegen Italië werd door Nederland met 3-0 gewonnen, zodat € 300,- korting werd verleend op de aangeboden televisie. Direct na afloop van de wedstrijd om 22.30 uur heeft klager geprobeerd de site van adverteerder te bezoeken om de LCD TV te bestellen, maar de site was wegens overbelasting niet bereikbaar. Klager heeft daarom om 23.00 uur een e-mail aan Kruidvat verstuurd met daarin de bestelling van de televisie. De volgende ochtend heeft klager vernomen dat zijn bestelling niet meer kon worden geaccepteerd, omdat de tv´s uitverkocht waren. Anderen hebben echter om 7.00 uur die ochtend nog wel een tv kunnen bestellen, dus na afloop van de actie die om 24.00 uur de avond tevoren eindigde. Klager voert als bezwaren tegen de uiting aan dat deze misleidend is, dat de actievoorwaarden zonder mededeling daarvan tussentijds zijn gewijzigd en oneigenlijk gebruik is gemaakt van het argument op=op. |
Het verweer De uiting is niet misleidend. Voor de EK internetactie waren 250 LCD schermen beschikbaar, een restant van een grote partij LCD schermen die al eerder was ingekocht en al meerdere malen voorwerp van een internetactie was geweest. Bij eerdere internetacties werden gedurende een actieperiode van twee weken gemiddeld 250 schermen per actie verkocht. Gelet hierop was adverteerder in de veronderstelling dat het aanbod van 250 LCD schermen voor een actieperiode van 1,5 uur voldoende zou zijn. Ondanks het voorafgaand aan de actie inzetten van extra servercapaciteit was de site vanwege overbelasting gedurende een groot deel van de actieperiode (bijna) niet bereikbaar, waardoor van de actie geen of nauwelijks gebruik kon worden gemaakt. Dit hoge piekverkeer was in redelijkheid voorafgaand aan de actie niet te voorzien. De actie was een internetactie, wat impliceert dat uitsluitend door het aanklikken van de aanbieding op de website – en niet via het verzenden van een e-mail – een LCD scherm kon worden gekocht, onder de voorwaarde op=op. De bezoekers die (sporadisch) toegang hebben gekregen tot de site hebben, zolang de voorraad strekte, een LCD scherm kunnen kopen voor € 99,-. De actievoorwaarden zijn niet gewijzigd. Gezien de problematiek met betrekking tot de bereikbaarheid van de site is besloten de actie na 24.00 uur te laten doorlopen tot de voorraad LCD schermen was uitverkocht. |
De repliek Klager handhaaft zijn standpunt en voegt daaraan het volgende toe. Een vergelijking van de beschikbare hoeveelheid LCD schermen tijdens de EK actie met de hoeveelheid van 250 LCD schermen die tijdens eerdere acties in een periode van twee weken is verkocht gaat niet op, omdat de prijs van € 99 tijdens de EK actie (waarschijnlijk) aanzienlijk lager is dan bij eerdere acties het geval was. |
De mondelinge behandelingMevrouw Kaarsgaren heeft het standpunt van adverteerder aan de hand van pleitaantekeningen nader toegelicht. Achteraf is gebleken dat de voorraad LCD schermen in relatie tot de prijs van € 99,- niet voldoende is geweest, maar dit maakt de reclame niet misleidend. De heer Nijhuis deelt mee dat de internet nieuwsbrief aan 600.000 abonnees is verzonden. Tijdens eerdere acties, die zijn aangekondigd in 6 miljoen landelijk verspreide folders en waarbij dezelfde soort LCD schermen voor de prijs van € 399,- zijn aangeboden, zijn minder dan 150 stuks per week verkocht. De heer Gelderman licht toe, dat in verband met de verwachte piek in bezoekersaantallen van de website direct na afloop van de wedstrijd is besloten twee (web)servers toe te voegen aan de bestaande capaciteit van vijf webservers (‘de etalage’) en twee databaseservers (verkoop en voorraad). Het aantal bezoekers van de website was al voor de start van de actie zo groot, dat de site vrijwel onbereikbaar was. In de loop van de nacht na de wedstrijd is de beschikbare voorraad LCD schermen in ‘winkelmandjes’ gereserveerd.
|
Het oordeel van de Commissie (12 augustus 2008) Naar het oordeel van de Commissie is de voorafgaand aan de EK actie gemaakte inschatting dat een voorraad van 250 LCD schermen voldoende zou zijn niet onredelijk geweest, gelet op de hoeveelheid verkochte LCD schermen tijdens eerdere acties die, anders dan in het onderhavige geval, behalve in de internet nieuwsbrief ook in 6 miljoen huis-aan-huisfolders zijn aangekondigd, de duur van de EK actie van maximaal 1,5 uur en de voorafgaand aan de voetbalwedstrijd Nederland-Italië zeer onwaarschijnlijk geachte uitslag van 3-0. Adverteerder heeft technische voorzieningen getroffen om de verwachte piek in bezoekersaantallen in de eerste minuten na afloop van de wedstrijd te kunnen opvangen. Dat de site niettemin nauwelijks bereikbaar was als gevolg van de enorme belangstelling voor de LCD schermen die tegen een prijs van € 99,- werden aangeboden, was voor adverteerder redelijkerwijs niet te voorzien en maakt de uiting niet misleidend. De Commissie acht de uiting evenmin op de andere door klager aangevoerde gronden misleidend. De toegezegde korting van maximaal € 300,- is daadwerkelijk verstrekt. Het besluit tot het verlengen van de actieperiode na de aanvankelijk aangekondigde sluitingstijd van 24.00 uur totdat de beschikbare voorraad verkocht was, is naar het oordeel van de Commissie een redelijke beslissing geweest die in het voordeel van de consument heeft gewerkt, aangezien het gedurende de oorspronkelijke actieperiode van 1,5 uur vrijwel onmogelijk was de website te bereiken en een bestelling te plaatsen. |
De beslissingGelet op het vorenstaande wijst de Commissie de klacht af. |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. Grief I. Met betrekking tot bovengenoemde punten a tot en met c merkt appellant het volgende op. Ad a. Ad b. Ad c. Grief II. Grief III. |
Het antwoord in appel Juist door de zeer onwaarschijnlijke uitslag van 3-0 is de onderhavige actie zo succesvol geweest. Het aanbod was zeker niet mager gezien de uitgangspunten hierbij, “eerdere acties bij 6 miljoen huishoudens onder de aandacht gebracht waarbij gemiddeld 250 LCD tv’s in twee weken werden verkocht”. Door de enorme belangstelling was de site weliswaar nauwelijks bereikbaar, maar op de momenten dat de site wel bereikbaar was, konden klanten gebruik maken van de actie. Daarbij heeft Kruidvat de actieduur verlengd en de site ook na 0.00 uur open gehouden totdat de LCD tv’s volgens het principe OP=OP zouden zijn verkocht. |
De mondelinge behandeling Het standpunt van Watson is nader toegelicht. Benadrukt wordt dat de bestaande capaciteit van servers is uitgebreid met twee servers. De heer Gelderman deelt onder meer mee dat zodra een televisie werd besteld, deze werd gereserveerd in een mandje. Op deze wijze zijn heel veel televisies gereserveerd, waarna op de site was te lezen: “uitverkocht”. Vervolgens diende de betaling nog te worden afgerond.
|
Het oordeel van het College Ten aanzien van de versschillende grieven overweegt het College het volgende. Ad I. Overigens is het College van oordeel dat het bij acties als de onderhavige de duidelijkheid ten goede zou komen indien in de desbetreffende reclame zou worden vermeld hoe groot de beschikbare voorraad is. Ad II en III.
|
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie, met enige wijziging van gronden. |