a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2013/00210

Datum:

02-05-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de uiting op adverteerders website www.telfort.nl betreffende de overstap naar “Internet, TV en bellen van Telfort” (http://www.telfort.nl/internet/overstapservice/).

 

Op genoemde webpagina staat onder meer, voor zover hier van belang:

 

Stap naadloos over naar Telfort

•         We helpen je bij het overstappen

•         Geen dag zonder internet

•         (…)”

 

en:

 

Stap naadloos over

Overstappen naar Telfort is heel gemakkelijk. Wij zeggen je huidige abonnement voor internet (en eventueel vast bellen) voor je op en zorgen voor een naadloze overstap. Zo zit je geen dag zonder internet en blijf je telefonisch bereikbaar.”

 

en:

 

Installatie van je nieuwe abonnement

Heb je het Alles-in-1 basispakket of Internet & Interactieve TV besteld, dan word je binnen enkele dagen na ontvangst van het installatiepakket gebeld door de monteur om een afspraak te maken. De monteur installeert je hele pakket gratis en komt overdag, ’s avonds of in het weekend installeren, wat jou het beste uitkomt.”

                  

De klacht

 

In de uiting belooft Telfort een naadloze overstap, geen dag zonder internet, televisie en telefoon, en een gratis monteur overdag, ’s avonds of in het weekend. Deze beloften worden in de praktijk niet waar gemaakt. Klager is per 1 maart 2013 voor internet, televisie en vaste telefonie overgestapt van UPC naar Telfort. Op die dag was echter “wegens drukte” geen monteur beschikbaar en de komst van een monteur ’s avonds of in het op 1 maart 2013 volgende weekend bleek evenmin mogelijk. Tot en met 3 maart heeft klager geen internet- en televisieverbinding gehad en tot en met 7 maart kon hij geen gebruik maken van zijn vaste telefoon.

 

Het verweer

 

In de uiting wordt klanten die overstappen van UPC naar Telfort, zoals klager, geadviseerd om de ingangsdatum van het nieuwe contract bij Telfort minimaal twee weken voor de einddatum van het oude contract te zetten, want “zo weet je zeker dat je niet zonder internet komt te zitten”. Klager heeft ervoor gekozen dit advies niet op te volgen. De klacht is volgens adverteerder ongegrond.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de bestreden uiting wordt op verschillende plaatsen melding gemaakt van een naadloze overstap naar Telfort. De gemiddelde consument zal deze mededeling aldus begrijpen dat vanaf het moment dat het contract bij een andere provider is beëindigd gebruik kan worden gemaakt van internet, televisie en telefonie krachtens het nieuwe contract bij Telfort. In de praktijk blijkt dit niet – in ieder geval niet altijd – het geval te zijn. Wordt overgestapt van een kabelexploitant naar Telfort, dan kan alleen indien de ingangsdatum van het nieuwe contract bij Telfort twee weken voor de einddatum van het contract bij de kabelexploitant wordt gezet, worden gegarandeerd dat men bij de overstap niet zonder internet komt te zitten. Naar het oordeel van de Commissie wordt in de uiting onvoldoende duidelijk gewezen op dit voorbehoud, dat slechts in de vorm van een “tip” aan het einde van stap 2 van het stappenplan voor de overstap is opgenomen.

 

In de uiting staat voorts: “De monteur installeert je hele pakket gratis en komt overdag, ’s avonds of in het weekend installeren, wat jou het beste uitkomt.” Adverteerder heeft niet weersproken dat in klagers geval eerst enkele dagen na de ingang van klagers abonnement bij Telfort een monteur beschikbaar was.

 

Gelet op het voorgaande gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie en wordt  daarin onduidelijke informatie verstrekt ten aanzien van de voordelen van de aangeprezen overstap naar Telfort als bedoeld in de aanhef en onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de Commissie van oordeel is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht zij de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken