a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2013/00295

Datum:

06-06-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame waarin onder meer wordt gezegd:

“Alles-in-1 van Ziggo is veel meer dan televisie, internet en bellen. Zo kun je overal in huis tv kijken op je tablet of smartphone (…)”.

 

De klacht

 

Klager heeft een tablet aangeschaft, zodat hij gebruik kon maken van de in de televisiereclame aangeboden app. Hoewel het een tablet (merk Cresta) met de nieuwste Android versie 4.1 betreft, werkt de app niet. In de reclame is niet vermeld dat de app slechts voor een enkel merk tablet is gemaakt.

De reclame is misleidend.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.

 

Ziggo heeft een TV app voor de meest gangbare tablets en smartphones, zowel de iOS systemen van Apple als de apparaten die op Android zijn gebaseerd. Ziggo heeft de meest gangbare toestellen getest en daarop werkt de app. Zij kan echter niet uitsluiten dat er bepaalde apparaten op de markt worden gebracht die zodanig zijn gebouwd of technisch ingericht dat het niet mogelijk is TV te kijken op het betreffende apparaat.

 

Op de website en in de app zijn de randvoorwaarden voor gebruik vermeld. Verder bestaat er een diagnostics module om te testen of de dienst op jouw apparaat is getest en geverifieerd. Als dat niet zo is, dan kan dat de dienst nog steeds werken, maar dat kan niet worden gegarandeerd.

 

De repliek

 

Klager heeft zijn standpunt nader toegelicht.

 

Hij stelt onder meer dat adverteerder erkent dat de aangeboden app niet op alle tablets kan worden gebruikt. Naar zijn mening dient de reclame een voetnoot te bevatten waarin duidelijk wordt gemaakt dat niet alle apparaten geschikt zijn om met de app TV te kijken.

Voorts wijst klager erop dat de website hierover geen toegankelijke informatie bevat en de diagnostics module zich bevindt in de app zelf.

 

De dupliek

 

Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.

 

De Ziggo TV app is opgemaakt voor de gangbare besturingssystemen. De bestreden uiting is niet misleidend. Het is eerder een zaak voor aanbieders van tablets die niet geschikt zijn voor gangbare toepassingen om potentiële klanten op dit gebrek te wijzen. Op de website van Ziggo wordt aandacht aan dit onderwerp geschonken. De informatie is via de zoekbalk of automatische vraagfunctie te vinden. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Volgens het verweer is de in de bestreden uiting aangeboden TV app geschikt voor de meest gangbare tablets, maar valt niet uit te sluiten dat er bepaalde apparaten op de markt worden gebracht die zodanig zijn gebouwd of technisch ingericht dat het niet mogelijk is om TV te kijken op het betreffende apparaat. Bij dupliek heeft adverteerder meegedeeld dat aan dit onderwerp aandacht wordt besteed op de website.

 

Naar het oordeel van de Commissie wordt in de bestreden televisiereclame de indruk gewekt dat met het product “Alles-in-1 van Ziggo” zonder meer overal in huis tv “op je tablet” kan worden gekeken; niet duidelijk is dat die mogelijkheid mede afhangt van de  bouw/inrichting van de tablet waarover men beschikt. Er wordt in het geheel geen informatie over gegeven, ook niet door bijvoorbeeld een verwijzing naar informatie op de website over de toepassingsmogelijkheden.   

Gelet hierop acht de Commissie de reclame voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de gebruiksmogelijkheden van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken