a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2013/00453

Datum:

14-08-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Beschikbaarheid

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft:

1.

Een televisiereclame. Daarin wordt onder meer het volgende gezegd:

“Kies ook voor Alles in 1 van CanalDigitaal. Nu gratis 6 maanden supersnel internet en bellen. Ook bestaande klanten profiteren van deze aanbieding. CanalDigitaal, meer dan tv” . 

2.

Een radioreclame. Daarin wordt gezegd:

“De beste HD-tv, supersnel internet en voordelig bellen voor maar € 19,95 per maand. “Kies nu voor Alles in 1 van CanalDigitaal en krijg 6 maanden supersnel internet en voordelig bellen gratis. CanalDigitaal, meer dan tv” . Let op: dit aanbod geldt ook voor bestaande klanten”.

 

De klacht

 

Gesteld wordt dat het aanbod ook voor “bestaande klanten” geldt. Klager is al jaren “bestaande klant”, maar hem werd verteld hij geen gebruik kon maken van de aanbieding.

 

Het verweer

 

Klager is sinds 27 september 2007 klant bij CanalDigitaal voor televisiediensten. Op 10 september 2012 kwam daar een abonnement voor Internet & Bellen bij.

Van misleiding is geen sprake.

Het gaat om een campagne voor het product “Alles in 1”, een combinatie van de 3 diensten van CanalDigitaal: Televisie, Internet en Telefonie. CanalDigitaal heeft zowel klanten die alleen televisiediensten afnemen als klanten die reeds beschikken over alle 3 de diensten. De campagne is bedoeld om mensen te bewegen om Alles in 1-klant te worden, hetzij door een Alles in 1-abonnement af te sluiten, hetzij door Internet & Bellen toe te voegen aan hun bestaande TV-abonnement. De zin “Ook voor bestaande klanten” is nodig omdat veel TV-klanten denken dat zij als bestaande TV-klant niet kunnen profiteren van een dergelijk Alles in 1-aanbod.

Voor klanten die al Alles in 1-klant zijn, zoals klager, geldt de aanbieding uiteraard niet. De zin “Kies ook voor Alles in 1 van CanalDigitaal” kan niet voor hen bedoeld zijn. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Blijkens het verweer hebben de woorden “bestaande klanten” betrekking op zogenaamde TV-klanten ofwel klanten die alleen televisiediensten afnemen van CanalDigitaal. Nu het begrip “bestaande klanten” in de bestreden uitingen niet nader is toegelicht, terwijl in die uitingen wordt benadrukt dat het aanbod ook voor hen geldt, kan gemakkelijk de onjuiste indruk ontstaan dat alle (bestaande) klanten van CanalDigitaal gebruik kunnen maken van het aanbod “6 maanden gratis supersnel internet en bellen”, waaronder klanten die al “Alles-in-1-klant” zijn. Niet voldoende duidelijk is dat het aanbod voor hen niet geldt.

Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de bestreden uitingen voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de beschikbaarheid van het product  als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken