a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2013/00547

Datum:

13-08-2013

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting op www.verlengshop.www.hi.nl. De uiting bevat het aanbod van een Apple iPhone 5 32GB met internetbundel “Hi Large” en “75 min/sms” voor “€ 22 p/m”.

 

De klacht

 

Klaagster zag het aanbod op de persoonlijke pagina die zij onder haar account bij hi.nl kan openen. De gegeven informatie is onjuist, omdat uit “de volgende pagina” blijkt dat geen

€ 22,- maar in totaal € 49,- per maand moet worden betaald, en wel een leasebedrag van

€ 27,- per maand voor het toestel, € 15,50 voor de internetbundel en € 6,50 voor 75 min/sms.

 

 

Het verweer

 

Er is sprake van een typefout aan de zijde van adverteerder in een doorverwijzing. Hierdoor is de leasecategorie van “de pagina” verdwenen en heeft “de pagina” een afwijkende lay-out. Adverteerder legt twee screenshots over waaruit blijkt dat dezelfde URL twee verschillende pagina’s weergeeft. De bewuste URL werkt alleen incidenteel niet goed en is geen verplichte pagina voordat men een bestelling kan plaatsen. Bij meermalen opvragen van dezelfde URL en/of bij het terugkeren op de “doorgestuurde pagina” van klaagster wordt wel de juiste lay-out “aangeroepen” en de juiste informatie weergegeven. Het gaat om een technisch mankement. Adverteerder heeft de typefout direct laten aanpassen. Op de oorspronkelijke pagina bevat de abonnementsprijs wel de toestellease categorie.

 

Het oordeel van de voorzitter

Adverteerder heeft erkend dat de bestreden uiting onjuiste informatie bevat met betrekking tot de aan het onderhavige aanbod verbonden prijs. Nu de reclame gepaard gaat met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een derge­lij­ke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken