De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op de websitewww.online.nl/zomeractie.
Onder de kop “Alles-in-1 voor de vaste lage prijs van 24,95 per maand” staat onder meer:
“Alles-in-1, Internet, Bellen en TV voor de vaste lage prijs van 24,95 per maand, zolang je contract loopt”.
De klacht
De prijs van € 24,95 per maand blijkt voor twee jaar te gelden, waarna de prijs wordt verhoogd naar € 39,95 per maand. Dit wordt niet vermeld in de uiting of tijdens de bestelprocedure. Klager acht dat misleidend.
Het verweer
Hoewel adverteerder meent in haar uiting zorgvuldig en niet misleidend te zijn geweest, zal de uiting op de website worden aangepast. Deze aanpassing houdt onder meer in dat in de uiting een disclaimer met de volgende tekst wordt opgenomen: “Na 24 maanden geldt een hogere prijs. Check daarvoor jouw aanbieding.” Bij de aanbieding wordt de na 24 maanden geldende prijs genoemd.
Het oordeel van de voorzitter
Vast is komen te staan dat de in de uiting genoemde prijs voor Alles-in-1 van € 24,95 per maand na 24 maanden wordt verhoogd. Gelet hierop is de mededeling “vaste lage prijs van 24,95 per maand zolang je contract loopt” niet juist. Aldus gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de prijs als bedoeld in de aanhef en onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de bestreden uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De voorzitter ziet in hetgeen adverteerder bij verweer heeft meegedeeld aanleiding om ten aanzien van de aanbeveling te bepalen dat deze wordt gedaan voor zover nog nodig.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder – voor zover nog nodig – aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.