a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2013/00576

Datum:

24-09-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie van Ritel in het weekblad Dordt Centraal.

Daarin wordt onder meer een Apple iPhone 5 aangeboden. Gesteld wordt onder meer:

“Incl. 300 belmin/sms

+ 2500MB datategoed

15.00 p/mnd

 na 9 mnd € 30.00 p/mnd

+ internet, 1e 9 mnd € 12,50 p/mnd”.

Links van een afbeelding van de iPhone staat:

“9 maanden

50%

korting”. 

Onderaan het aanbod staat:

“I.c.m. 2-jarig Tele2 SmartMix 200 abonnement (Incl. 200 belminuten / sms’jes)”. 

 

De klacht

 

Anders dan in de 3 aanbiedingen die boven het onderhavige aanbod staan, wordt in het bestreden aanbod onderscheid gemaakt tussen het bellen enerzijds en de data anderzijds. In eerste instantie begrijpt klager de uiting aldus dat een iPhone 5 wordt aangeboden in combinatie met een abonnement inclusief 300 belminuten/sms én 2500MB per maand voor € 15,- per maand gedurende de eerste 9 maanden en daarna voor € 30,- per maand. Vervolgens wordt internet echter apart genoemd (“+ internet, 1e 9 mnd € 12,50 p/mnd”). Ten slotte is vermeld:

“I.c.m. 2-jarig Tele2 SmartMix 200 abonnement (Incl. 200 belminuten / sms’jes)”.

Hier wordt niet gesproken over de internetbundel.

Klager vraagt zich af of het pakket na 9 maanden € 30,- kost dan wel € 42,50. Hij vermoedt het laatste en acht de advertentie misleidend.   

 

Het verweer

 

Namens adverteerder is -samengevat- het volgende meegedeeld.

 

Adverteerder verkoopt GSM abonnementen van verschillende providers. Deze providers hebben verschillende abonnementsvormen en -structuren.

In dit geval gaat het om een Tele2 abonnement. Tele2 kent een scheiding in bundels tussen belminuten/sms en internet. Een klant dient deze bundels apart te selecteren. Om die reden is vermeld:

“Incl. 300 belmin/sms

 + 2500MB datategoed”.

Vervolgens is vermeld dat men de eerste 9 maanden € 15,- betaalt, en dat dit een 2-jarige Tele2 300 bundel betreft. Onderaan is nogmaals vermeld dat het om 300 minuten/sms gaat en dat de internetbundel hier nog bijkomt. Deze bundel kost de eerste 9 maanden € 12,50.

Inmiddels is naar aanleiding van de onderhavige klacht overleg gevoerd; bekeken zal worden of in het vervolg behalve het kortingspercentage en het kortingsbedrag ook het bedrag na de actieperiode zal worden vermeld. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie begrijpt het verweer aldus dat de prijs van € 30.00 p/mnd na 9 maanden uitsluitend betrekking heeft op de Tele2 bundel met 300 minuten/sms en dat de internetbundel hier nog bijkomt. Naar het oordeel van de Commissie blijkt dit niet voldoende duidelijk uit de advertentie. Aangezien bovenin het bestreden aanbod staat: “Incl. 300 belmin/sms

+ 2500MB datategoed

15.00 p/mnd

na 9 mnd € 30.00 p/mnd”

kan gemakkelijk de onjuiste indruk ontstaan dat het datategoed van 2500MB ook bij de prijs van aanvankelijk € 15,- per maand en vervolgens € 30,- per maand is inbegrepen.

 

Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de advertentie voor de gemiddelde  consument onduidelijk ten aanzien van de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken