a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2013/00616

Datum:

14-10-2013

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie van Ritel.nl, waarin een gratis HTC One wordt aangeboden in combinatie met een 2-jarig abonnement.

In de advertentie staat, voor zover hier van belang:

“Incl. 300 belmin/sms

+ 1500MB datategoed

9 maanden 50% korting

15.00 p/mnd

na 9 mnd € 30.00 p/mnd”

 

Links van een afbeelding van de HTC One staat: “9 maanden 50% korting” en rechts van de afbeelding staat: “gratis”.

Onderin de advertentie staat:

“2-jarig Tele2 SmartMix 300 (300 min/sms) + 1.5GB internet (1e 9 mnd € 8.75 p/mnd)”. 

 

De klacht

 

In de advertentie wordt een gratis HTC One aangeboden in combinatie met 300 belminuten/ sms en 1500 MB datategoed voor de prijs van € 15,- per maand gedurende de eerste 9 maanden en voor € 30,- per maand na 9 maanden. Bij navraag blijkt echter dat deze prijs niet correct is. Voor de internetbundel wordt tijdens de eerste 9 maanden € 8,75 per maand extra gerekend en tijdens de rest van het contract € 17,50 per maand. Dit blijkt niet uit de advertentie. De aanbiedingsprijs staat onder de tekst “incl. 300 belmin/sms + 1500 MB datategoed” en in de tekst onderin de advertentie wordt niet vermeld wat de SmartMix 300 kost.

 

Het verweer

 

Adverteerder verkoopt GSM abonnementen van verschillende providers. Deze providers hebben verschillende abonnementsstructuren. In dit geval gaat het om een Tele2 abonnement. Tele2 kent een scheiding tussen bundels met belminuten/sms en internetbundels. Een klant dient deze bundels apart te selecteren. Daarom is vermeld dat de aanbieding inclusief 300 belminuten of sms is en dat de internetbundel daar nog bij komt (“+ 1500MB datategoed”).

Vervolgens is vermeld dat men de eerste 9 maanden € 15,- betaalt, en (onderaan) dat dit een 2-jarige Tele2 300 bundel betreft. Onderaan is nogmaals vermeld dat het om 300 minuten/sms gaat, dat de internetbundel hier nog bijkomt en dat deze bundel de eerste 9 maanden € 8,75 kost.

In het vervolg zal bij het vermelden van de tijdelijke prijs van de internetbundel ook, naast het kortingspercentage en de kortingstermijn, het bedrag na de actieperiode worden genoemd. 

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter begrijpt het verweer aldus dat de actieprijs van € 15,- per maand gedurende de eerste 9 maanden en de prijs van € 30.00 per maand na 9 maanden uitsluitend betrekking heeft op de Tele2 bundel met 300 minuten/sms en dat de kosten van de internetbundel hier nog bij komen. Naar het oordeel van de voorzitter blijkt dit niet voldoende duidelijk uit de advertentie. Door de (volgorde van de) mededelingen

“Incl. 300 belmin/sms

+ 1500MB datategoed

9 maanden 50% korting

15.00 p/mnd

na 9 mnd € 30.00 p/mnd”

kan gemakkelijk de onjuiste indruk ontstaan dat het datategoed van 1500MB ook bij de prijs van aanvankelijk € 15,- per maand en vervolgens € 30,- per maand is inbegrepen.

 

De onderin de uiting staande mededeling “2-jarig Tele2 SmartMix 300 (300 min/sms) + 1.5GB internet (1e 9 mnd € 8.75 p/mnd)” biedt evenmin duidelijkheid over het feit dat voor de internetbundel apart betaald moet worden en dat deze kosten niet in de genoemde actieprijs zijn inbegrepen. Bovendien blijkt uit de uiting niet wat de kosten van de internetbundel zijn na de eerste 9 maanden.

 

Gelet op het bovenstaande acht de voorzitter de advertentie voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken