a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2014/00364

Datum:

28-05-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de op 22 december 2011 op adverteerders website www.simpel.nl staande aanbieding bij een tweejarig abonnement van Simpel: “Nú met extra half jaar gratis abonnement!”

De klacht

Klager heeft in december 2011 een tweejarig sim only abonnement afgesloten bij Simpel, mede naar aanleiding van de actie dat het abonnement na twee jaar gratis met een half jaar kon worden verlengd. Nu het tweejarig abonnement is afgelopen, blijkt dat de gratis verlenging alleen geldt voor de belbundel. Voor de internetbundel wordt wel geld van klagers rekening afgeschreven. Dat de korting alleen geldt voor de oorspronkelijke belbundel staat in de actievoorwaarden, maar blijkt niet uit de vermelding in eerste instantie op de website. Daar staat “Nú met extra half jaar gratis abonnement!” in plaats van bijvoorbeeld “Nú met extra half jaar gratis bellen!”. Klager acht de uiting misleidend.

Het verweer

De actie waartegen de klacht is gericht heeft tot 31 mei 2012 op de website van Simpel gestaan. De actie betreft ‘een half jaar extra abonnement’ voor de duur van zes maanden na afloop van de contractperiode van 24 maanden, en houdt een korting in op de abonnements- kosten van de oorspronkelijk afgesloten belbundel. Direct naast de bestelknop staat een link naar de voorwaarden, zodat duidelijk zichtbaar is dat op deze aanbieding specifieke actievoorwaarden van toepassing zijn. De uiting is daarom niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC). Wel erkent adverteerder dat de actie nog duidelijker had kunnen worden gecommuniceerd op de wijze als door klager is voorgesteld.

Het oordeel van de Commissie

In de bestreden uiting wordt een tweejarig abonnement van Simpel aangeboden met als tijdelijke actie “Nú met extra half jaar gratis abonnement!”. Naast de bestelknop van deze actieaanbieding is een link “voorwaarden” opgenomen. In de “Actie Voorwaarden”, waarnaar deze link kennelijk leidt, staat onder het kopje “Half jaar extra Gratis abonnement” onder meer: “na afloop van de abonnementsduur van 2 (twee) jaar, gratis een automatische verlenging van het abonnement met 6 (zes) maanden van de oorspronkelijke belbundel”.

Dat de actie alleen betrekking heeft op de oorspronkelijke belbundel is essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over de aanschaf van het tweejarige abonnement te kunnen nemen, en die daarom duidelijk uit de uiting moet blijken. Dat is niet het geval. Nu als aanbieding een extra half jaar “abonnement” is vermeld, kan bij de gemiddelde consument de indruk ontstaan dat de actie op meer dan alleen verlenging van de oorspronkelijke belbundel betrekking heeft. Aldus wordt in de uiting op onduidelijke wijze essentiële informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.3 onder c NRC. Nu de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij

beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken