a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2014/00488

Datum:

12-08-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een folder met de aanhef “Meer lol beleven met internet?”.

Daarin staat onder het kopje “Internet op meerdere apparaten tegelijk”:

“Moeiteloos met de hele familie tegelijk online. Via computer, tablet, én mobiel”.

Onder het kopje “Buitenshuis internet met WifiSpots” staat:

“Gratis onbeperkt gebruik maken van draadloos internet op ruim 1,2 miljoen locaties”.

Onder het kopje “Ga nu voor “Alles-in-1 plus” staat onder meer:

“Onbeperkt toegang tot WifiSpots”.

De klacht

In de praktijk heeft de consument met maximaal 2 apparaten toegang tot WifiSpots. In de folder is dit niet vermeld. Klager acht de mededelingen “Internet op meerdere apparaten tegelijk” en “Onbeperkt toegang tot WifiSpots” niet juist en vindt de folder misleidend.

Ter onderbouwing van zijn klacht legt klager een afdruk over van de homepage van www.ziggo.nl. Daarop staat onder “Technische vragen WifiSpots” onder meer:

“Hoeveel apparaten kan ik gebruiken met WifiSpots?.

U kunt 2 apparaten instellen voor het gebruik van WifiSpots. (…)”.

Het verweer

Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.

Het gebruik van het Wifi netwerk van Ziggo is niet aan een bepaalde datalimiet gebonden, hetgeen in mobiel dataverkeer wel gebruikelijk is. In die zin is het gebruik onbeperkt. Wel geldt er, zoals klager stelt, een beperking ten aanzien van het aantal apparaten waarmee tegelijkertijd toegang kan worden verkregen tot het Wifi netwerk. Deze restrictie wordt duidelijk kenbaar gemaakt in de aanbieding, de voorwaarden en op de portal bij de aanmelding voor de onderhavige dienst.

Van misleiding is geen sprake.

Verzoek om nadere informatie van het secretariaat van SRC.

Aan adverteerder wordt verzocht om informatie te geven over de wijze waarop de consument in de aanbieding wordt geïnformeerd over de in het verweer genoemde beperking ten aanzien van het aantal apparaten waarmee tegelijkertijd toegang kan worden verkregen tot het Wifi netwerk.

Zoals hiervoor vermeld, heeft adverteerder geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid nadere informatie te verstrekken.

Het oordeel van de Commissie

Zoals blijkt uit de bij de klacht overgelegde afdruk van de homepage van www.ziggo.nl kunnen maximaal twee apparaten tegelijk worden ingesteld voor het gebruik van WifiSpots. Deze beperking acht de Commissie dermate essentieel voor het onderhavige aanbod, dat deze uitdrukkelijk in de folder had moeten worden vermeld. Dit geldt in het bijzonder omdat in de folder is vermeld:

“Internet op meerdere apparaten tegelijk

Moeiteloos met de hele familie tegelijk online. Via computer, tablet, én mobiel”,

“Onbeperkt toegang tot WifiSpots” en

“Onbeperkt toegang tot WifiSpots”,

waardoor gemakkelijk de onjuiste indruk kan ontstaan dat men met meer dan twee apparaten tegelijk gebruik kan maken van internet met WifiSpots.

Naar het oordeel van de Commissie is er in dit geval sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken