a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2014/00774

Datum:

02-12-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan (bepaalde) klanten van UPC gerichte persoonlijke brief met als kop

“Eén telefoontje en wij doen de rest”.

In de uiting staat onder meer:

“Ons advies voor u

Het UPC Alles-in-1 Voordeelpakket:

• Uw vertrouwde UPC TV abonnement (Digitale Kabel TV en Radio)

• Uw vertrouwde UPC Telefonie

• Internet (25 Mb/s)

_____________________________+

€ 41,- per maand (u betaalt geen eenmalige kosten)”.

De klacht

In de uiting wordt meegedeeld dat een nieuw abonnement wordt aangegaan met verlenging van “Uw vertrouwde UPC TV abonnement”. Klager ging ervan uit dat het nieuwe abonnement dezelfde bundels bevatte als het huidige abonnement. Het blijkt echter te gaan om een kaal TV abonnement, zonder bijvoorbeeld Fox Sports Live NL. Het bedrag van € 17,50 voor dit pakket komt er nog bij. Dit wordt in de uiting en op de website niet vermeld.

Het verweer

De uiting betreft een persoonlijk aanbod voor de betreffende klant van UPC. Omdat de geadresseerde al een vast abonnement met digitale televisie en telefonie heeft bij UPC, worden die abonnementen in het aanbod van het Alles-in-1 Voordeelpakket aangeduid met “uw vertrouwde UPC TV abonnement” en “uw vertrouwde UPC Telefonie”. Extra zenderpakketten, zoals het door klager bedoelde abonnement op Fox Sports Eredivisie, maken geen deel uit van het vaste televisieabonnement. In de uiting blijkt dit uit de toevoeging tussen haakjes die achter “uw vertrouwde UPC TV abonnement” staat: “Digitale Kabel TV en Radio”. In de uiting is een persoonlijke inlogcode opgenomen. Na het inloggen wordt de klant attent gemaakt op de voorwaarden van het Alles-in-1-Voordeelpakket, waarin duidelijk staat dat het pakket bestaat uit UPC Digitale Kabel TV en Radio.

Dat extra zenderpakketten geen deel uitmaken van het reguliere tv-abonnement blijkt voorts uit de positionering van deze pakketten op adverteerders website onder het kopje “Televisie” en de daar opgenomen mededeling dat de kosten van extra zenderpakketten bovenop de kosten van de huidige abonnementskosten komen. Bovendien geldt voor een extra zenderpakket niet dezelfde contractstermijn als voor een regulier televisieabonnement. Ten slotte omvat geen enkel standaard Alles-in-1 pakket van UPC (met uitzondering van MyPrime) extra zenderpakketten. Nu UPC voldoende informatie verstrekt over het feit dat extra zenderpakketten geen deel uitmaken van het vaste televisieabonnement (of het Alles-in-1 Voordeelpakket), hoeft in de uiting geen expliciete melding te worden gemaakt van (bijkomende kosten van) een extra zenderpakket.

De mondelinge behandeling

Het standpunt van adverteerder is gehandhaafd en nader toegelicht.

Het oordeel van de Commissie

De bestreden uiting bevat een persoonlijk “advies” van UPC aan een bestaande klant om over te stappen op het UPC Alles-in-1 Voordeelpakket met onder meer “uw vertrouwde UPC TV abonnement”. Naar het oordeel van de Commissie kan door de persoonlijke context van de uiting bij de geadresseerde gemakkelijk de indruk ontstaan dat met “uw vertrouwde UPC TV abonnement” het huidige door de betreffende klant afgesloten televisieabonnement wordt bedoeld, inclusief eventuele extra zenderpakketten. Deze indruk wordt onvoldoende weggenomen door de tussen haakjes geplaatste toevoeging “Digitale Kabel TV en Radio”, nu deze mededeling ook kan worden opgevat als een aanduiding van het soort basisabonnement dat de geadresseerde op dit moment heeft. Dat de website – naar het oordeel van de Commissie – wel voldoende duidelijkheid verschaft over de inhoud van het Alles-in-1 Voordeelpakket en het feit dat extra zenderpakketten daar geen deel van uitmaken, neemt de misleiding in de bestreden brief niet weg. Gelet op de persoonlijke context van deze brief had het op de weg van adverteerder gelegen om in de uiting voldoende duidelijkheid te verstrekken over de betekenis van de mededeling “uw vertrouwde UPC TV abonnement”.

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de bestreden uiting onduidelijk ten aanzien van de voordelen van het aangeprezen product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken