a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2015/00123

Datum:

17-03-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

Het betreft de televisiecommercial waarin in woord en beeld onder meer de volgende mededelingen worden gedaan:

“Switch naar 3x sneller internet met het Alles-in-1 Power Pakket van UPC” en

“… met supersnel 120 Mb/s internet” en

“Kijk op upc.nl/3x sneller”.

Aan het eind van de commercial verschijnt onderin het beeld in kleine letters een disclaimer. De eerste mededeling daarvan luidt: “UPC biedt met 120 Mb/s een abonnement aan dat 3 x sneller is dan wat gemiddeld in 2014 werd aangeboden bij aanbieders in Nederland. Bron: Telecompaper.”

De klacht

De mededeling dat UPC met 120 Mb/s drie keer sneller is, is pertinent onjuist. Klager heeft glasvezel met 100 Mb/s upload- en downloadsnelheid. De uploadsnelheid van UPC is zelfs langzamer dan klagers huidige xs4all-abonnement.

Het verweer

Met de slogan “3 x sneller internet” claimt UPC niet dat haar internetdienst drie keer sneller is dan een (specifiek) abonnement van een andere aanbieder. Dat geen sprake is of kan zijn van een vergelijking met een specifiek ander internetabonnement moet voor de gemiddelde consument duidelijk zijn, nu algemeen bekend is dat er zeer veel verschillende internetabonnementen met allemaal een andere internetsnelheid worden aangeboden. De slogan “3 x sneller internet” is in feite een teaser die oproept om naar de in de commercial genoemde website upc.nl/3xsneller te gaan. Daar staat uitgelegd dat UPC met de slogan bedoelt te zeggen dat zij met haar Alles-in-1 Power Pakket met 120 Mb/s een snelheid aanbiedt die drie keer sneller is dan de gemiddelde beloofde internetsnelheid van het abonnement van 40 Mb/s dat klanten – volgens onafhankelijk onderzoek van TelecomPaper uit 2014 – afnemen bij aanbieders in Nederland. Het is een feit van algemene bekendheid dat internetabonnementen worden aangeduid met downloadsnelheden, nu de downloadfunctionaliteit veel meer wordt gebruikt en daarom relevanter is voor de gemiddelde consument dan de uploadsnelheid. Hoewel de bestreden uiting een teaser betreft, zijn ook in het eindshot van de commercial een uitleg over de slogan en een verwijzing naar het onderzoek van Telecom-Paper opgenomen. Adverteerder concludeert dat de mededeling “3 x sneller internet” in combinatie met de uitleg op de website en de disclaimer in de commercial gebruikt mag worden.

De mondelinge behandeling

Het standpunt van adverteerder is gehandhaafd en nader toegelicht.

Het oordeel van de Commissie

In de commercial wordt de consument opgeroepen te switchen naar 3 x sneller internet met het Alles-in-1 Power Pakket van UPC. De Commissie vat de klacht dat de mededeling “3 x sneller internet” pertinent onjuist is, aldus op dat klager de reclame misleidend acht.

Naar het oordeel van de Commissie is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat met de mededeling “3 x sneller internet” gedoeld wordt op de downloadsnelheid van het internetabonnement en niet op de uploadsnelheid daarvan, nu het algemeen gebruikelijk is om internetabonnementen aan te duiden met downloadsnelheden.

Voorts acht de Commissie voldoende duidelijk dat UPC niet stelt met het aangeprezen Alles-in-1 Power Pakket een internetabonnement aan te bieden dat 3 maal sneller is dan alle andere internetabonnementen in de markt. Uit de combinatie van de mededeling “3 x sneller internet” en de mededeling dat de snelheid van dit internet 120 Mb/s bedraagt, valt af te leiden dat UPC stelt met haar Alles-in-1 Power Pakket een internetsnelheid te leveren die drie keer hoger is dan 40 Mb/s. Uit de in de commercial opgenomen disclaimer en uit de informatie op de website upc.nl/3x sneller, waarnaar in de commercial uitdrukkelijk wordt verwezen, blijkt dat de snelheid van 40 Mb/s tot uitgangspunt is genomen omdat dit de gemiddelde beloofde internetsnelheid betreft van het abonnement dat klanten in 2014 afnamen bij aanbieders in Nederland. Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder voldoende onderbouwd dat 40 Mb/s – volgens (deels overgelegd) onderzoek van TelecomPaper – daadwerkelijk de gemiddelde beloofde internetsnelheid in 2014 is.

Nu uit de commercial voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk blijkt wat adverteerder bedoelt met de mededeling “3 x sneller internet”, kan de klacht dat sprake is van misleiding niet slagen.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken