a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2015/00225

Datum:

13-04-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de volgende uiting op adverteerders website www.telfort.nl (subpagina https://internetshop.telfort.nl/glasvezel-internet-en-bellen/):

“Bellen Onbeperkt NL

Voor € 15,- extra per maand bel je onbeperkt naar alle vaste en mobiele nummers binnen

Nederland. Zonder starttarief of kosten per minuut. (…)”.

De klacht

Gesuggereerd wordt dat met ‘Bellen Onbeperkt NL’ onbeperkt kan worden gebeld, maar in werkelijkheid is sprake van een beperking tot 4000 belminuten per maand. Dit blijkt uit de – door klaagster overgelegde – uitleg van de door Telfort gehanteerde fair use policy, die elders op de betreffende website staat.

Het oordeel van de Commissie

Door de naam “Bellen Onbeperkt NL” en de omschrijving “Voor € 15,- extra per maand bel je onbeperkt naar alle vaste en mobiele nummers binnen Nederland” wordt de indruk gewekt dat dit telefoonabonnement geen gebruiksbeperkingen kent. In werkelijkheid blijkt op het telefonieabonnement een ‘fair use policy’ van toepassing te zijn, op grond waarvan de gebruikte hoeveelheid data over langere periodes niet hoger mag zijn dan het gemiddelde gebruik van data door houders van hetzelfde type Telfort abonnement. Bij gebruik van 4000 vaste belminuten wordt de klant gewaarschuwd en bij gebruik van meer dan 5000 belminuten wordt de klant door Telfort afgesloten, aldus de (bij de klacht overgelegde) informatie die op adverteerders website is opgenomen onder het tabblad ‘Fair Use Policy’.

Nu in de uiting zonder enig voorbehoud wordt gezegd dat je met het Bellen Onbeperkt NL-abonnement voor € 15,- extra per maand onbeperkt belt naar alle vaste en mobiele nummers binnen Nederland, terwijl in feite sprake is van een beperking van dit aanbod, wordt in de uiting onjuiste informatie verstrekt over de gebruiksmogelijkheden van het telefonieabonnement als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de Commissie voorts van oordeel is dat de uiting de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend, en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken