a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2015/00274

Datum:

26-05-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft:

1.

Een uiting op de website www.hellofresh.nl. Daarin staat onder het kopje “Lekker eten, makkelijk gemaakt! onder meer:

“Wekelijks een box vol met verse ingrediënten en gezonde recepten bij je thuisbezorgd” en

“Gratis bezorging

In heel Nederland”.

De uiting is als bijlage 1 in kopie aan deze uitspraak gehecht.

2.

Een uiting omtrent HelloFresh op www.facebook.com waarin onder meer staat:

“HelloFresh: € 15,- korting + gratis bezorging

Wekelijks een box vol met verse ingrediënten en gezonde recepten bij je thuisbezorgd”.

De uiting is als bijlage 2 in kopie aan deze uitspraak gehecht.

3.

Een televisiereclame voor HelloFresh. Daarin verschijnt onderin beeld:

“Gratis bezorgd in heel Nederland”.

De klacht

De klacht kan als volgt worden samengevat.

Gesteld wordt dat de boxen gratis worden bezorgd in heel Nederland. Klaagster woont op een Waddeneiland en daar wordt in het geheel niet bezorgd. Sterker nog, klaagster kan het product niet eens aanschaffen en op een andere wijze laten bezorgen, ook niet tegen betaling. De reclame moet worden gewijzigd of gratis bezorging moet daadwerkelijk in heel Nederland plaatsvinden.

Het verweer

Namens adverteerder (hierna ook: HelloFresh) is onder meer het volgende meegedeeld.

Bezorging op de Waddeneilanden is voor HelloFresh zeer kostbaar. De box met verse ingrediënten moet zo snel mogelijk bij klanten thuis worden bezorgd en dit gebeurt met gekoelde bussen. Voor transport naar een Waddeneiland zou de koerier in de gekoelde bus met de boot mee moeten, hetgeen zeer kostbaar is, zeker als er niet veel afnemers op het eiland zijn.

HelloFresh kijkt al enige tijd naar een oplossing voor het leveren op de eilanden. Helaas moeten hiervoor extra kosten in rekening worden gebracht. Binnen een maand zal HelloFresh het bezorgen van een box op alle eilanden aanbieden, tegen een vergoeding van € 8,- tot € 10,-.

Het oordeel van de Commissie

In de uiting op internet en in de televisiereclame is ten aanzien van de HelloFresh box vermeld:

“Gratis bezorging

In heel Nederland”

respectievelijk

“Gratis bezorgd in heel Nederland”.

Zoals bij verweer is meegedeeld, is bezorging op de (van Nederland deel uitmakende) Waddeneilanden niet gratis en dient nog met het bezorgen op de Waddeneilanden te worden gestart, en wel tegen een vergoeding van € 8,- tot € 10,-.

Gelet hierop gaat elk van beide uitingen gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

In de uiting op www.facebook.com staat:

“HelloFresh: € 15,- korting + gratis bezorging

Wekelijks een box vol met verse ingrediënten en gezonde recepten bij je thuisbezorgd”.

Uit het verweer begrijpt de Commissie dat het bezorging op de Waddeneilanden nog niet plaatsvindt, omdat zodanige bezorging voor HelloFresh zeer kostbaar is, maar dat het bezorgen van een box “binnen een maand” op alle eilanden zal worden aangeboden, en wel tegen een vergoeding van € 8,- tot € 10,-.

Nu er, onder deze omstandigheden, wat betreft de in de uiting gestelde “gratis bezorging” geen enkel voorbehoud wordt gemaakt, is er naar het oordeel van de Commissie sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 onder c NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken