a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2015/00515

Datum:

11-06-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting van adverteerder in print waarin onder meer staat:

“En deze voordelen blijven onveranderd”, waaronder: ”Online tv-kijken. Met de horizon Go App kijk je overal live televisie op je tablet of smartphone. Binnen, buiten, overal”.

                                                 

De klacht

 

Klager meent dat de tekst van de uiting suggereert dat je “binnen, buiten, overal” live tv kunt kijken terwijl dit niet klopt omdat deze functionaliteit is geblokkeerd in het buitenland. Nu in het buitenland geen gebruik gemaakt kan worden van deze app is volgens klager geen sprake van “binnen, buiten, overal”.

 

Het verweer

 

In haar uitingen hanteert adverteerder de woorden ‘binnen, buiten, overal’. Deze woorden duiden op de mogelijkheid die adverteerder door deze app aan haar klanten biedt om online buitenshuis televisie te kijken in plaats van de oude situatie waarin men altijd aan de vaste aansluiting ‘vast’ zat. De gemiddelde consument zal daarbij rekening houden met restricties en beseffen dat overal niet letterlijk moet worden genomen en daaruit niet afleiden dat hiermee ‘overal ter wereld’ wordt bedoeld. Men zal uiteraard over een internetaansluiting moeten beschikken. Daarnaast is het feit van algemene bekendheid dat er rechten rusten op de content van programma’s, zoals auteursrechten en naburige rechten en is adverteerder afhankelijk van de eventuele toestemming die rechthebbende hiervoor geven, welke toestemming op dit moment beperkt is tot Nederlands grondgebied. Dit wordt uitgelegd op verschillende webpagina’s van adverteerder. In de advertentie wordt verwezen naar de website van adverteerder.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1. De Commissie begrijpt de klacht aldus, dat volgens klager de onderhavige uiting misleidend is nu hierin zonder voorbehoud staat dat het betreffende product van adverteerder de mogelijkheid biedt om overal live televisie te kijken op de tablet of smartphone, terwijl dit achteraf niet mogelijk blijkt te zijn in het buitenland.

 

2. Door zo uitdrukkelijk in de reclame-uiting, met name door het gebruik van de woorden “binnen, buiten, overal” en “overal live televisie”, de nadruk te leggen op het feit dat men waar en wanneer men maar wil televisie kan kijken en daarbij ook te vermelden dat dit mogelijk is “op je tablet of smartphone”, wordt de indruk gewekt dat men televisie kan kijken, ongeacht waar men zich bevindt. De Commissie acht het voldoende aannemelijk dat de gemiddelde consument op grond hiervan zal verwachten dat hij tijdens een verblijf in het buitenland ook van deze dienst gebruik kan maken. Nu dit niet het geval blijkt te zijn, is de Commissie van oordeel dat de consument hierover geïnformeerd dient te worden om te voorkomen dat bij hem onjuiste verwachtingen worden gewekt.

 

3. Een algemene verwijzing naar adverteerders website is daarbij onvoldoende om de consument erop attent te maken dat, anders dan uit de betreffende uiting lijkt te volgen, gebruik ervan in het buitenland uitgesloten is. De gemiddelde consument zal uit deze algemene verwijzing immers niet begrijpen dat ‘overal’ beperkt moet worden opgevat.

 

4. Gelet op het voorgaande is in onderhavige uiting sprake van het ontbreken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de commercials misleidend als bedoeld in de aanhef en onder c van artikel 8.3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

5. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

Op grond van het hierboven overwogene acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken