a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00259

Datum:

02-06-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

De bestreden uitingen

           

Het betreft een televisiecommercial en een uiting op de website www.grolsch.nl voor een actie waarbij men bij aankoop van een krat Grolsch bier een actiecode ontvangt waarmee een proefabonnement van een maand op Film1 kan worden aangevraagd. In de uitingen is de volgende tekst te zien: “Nu bij 1 krat 3000 uur Film1 in huis.”

 

De klacht

 

De uitingen zijn om twee redenen misleidend. In de eerste plaats wordt 3000 uur gratis films beloofd, terwijl de actie in werkelijkheid recht geeft op gratis films voor de duur van één maand, dus 30 dagen x 24 uur = 720 uur.

In de tweede plaats moet binnen twee weken na activering van de actiecode bij filmnet worden opgezegd, omdat men anders vastzit aan een jaarabonnement.

 

Het verweer

 

Het aangeboden proefabonnement op Film1 geeft een maand recht op vijf film­ka­nalen gedurende 24 uur per dag. In totaal betreft dit 3600 filmuren, dus nog meer dan de in de uiting genoemde 3000 uur. Op de op de actiekratten aangebrachte “cratecovers” wordt toegelicht dat de consument met Film1 24 uur per dag uit vijf kanalen films kan kiezen. Op eerdergenoemde cratecover staat ook dat het proef­abonnement dient te worden opgezegd en wordt tevens verwezen naar de (op in­ternet en in de supermarkten beschikbare) actievoorwaarden. Ook op de internet­site van adverteerder waar de actiecode moet worden ingevuld staat duidelijk dat het proefabonnement automatisch wordt omgezet in een regulier Film1 abon­ne­ment, tenzij het proefabonnement binnen twee weken na de start daarvan wordt opgezegd. Overigens geldt bij het reguliere Film1 abonnement in veel gevallen 

een opzegtermijn van een maand en niet van een jaar.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1)  De mededeling ”3000 uur Film1 in huis” heeft betrekking op een gratis proef­abonnement op Film1 gedurende één maand. Weliswaar bestaat een abonnement op Film1 uit toegang tot vijf filmkanalen, maar het is technisch niet mogelijk althans niet gebruikelijk om deze vijf kanalen tegelijkertijd te bekijken en zo binnen een maand 3000 uur films “in huis” te krijgen. Gelet hierop acht de Commissie de mededeling ”3000 uur Film1 in huis” misleidend. De informatie op de cratecover neemt deze misleiding niet weg. Blijkens het voorgaande is sprake van onduidelijke informatie over de aard van de onderhavige actie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder a van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van de oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen wor­den om  een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de bestreden uiting oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

2)  Dat sprake is van een proefabonnement, blijkt voldoende duidelijk uit de verwij­zing naar de actievoorwaarden in de televisie­commercial, en uit de woorden “op proef” op de gewraakte webpagina. Op de web­pagi­na waar men de actiecode moet invul­len, staat voorts: “Bij deel­name krijg je 1 maand lang gratis een proef­abon­ne­ment op Film1. Dit wordt hierna automatisch omgezet in een regulier Film1 abon­nement tegen het normale tarief, tenzij je het abonnement binnen twee weken na de start van het proefabonnement opzegt.” Op grond van het voorgaande acht de Commissie voldoende duidelijk dat de actie betrekking heeft op een proefabon­ne­ment van een maand dat binnen  twee weken moet worden opgezegd als men geen omzetting van het abonnement wenst. Dit gedeelte van de klacht wordt afgewezen.

 

De beslissing

 

Op grond van hetgeen hiervoor onder 1) is overwogen acht de Commissie de uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken