a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00424-I

Datum:

08-07-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft reclame voor Veuve Cliquot Rosé Champagne van ‘See Buy Fly’ op de website www.voetbal.nl.

 

De klacht

 

De klacht richt zich tegen het feit dat reclame voor alcoholhoudende drank wordt getoond op www.voetbal.nl in het segment voor ‘pupillen’. Volgens klager hoort dergelijke reclame niet thuis op een subpagina bestemd voor jeugdige bezoekers van de website.

 

Het verweer

 

KNVB, die de website www.voetbal.nl beheert en exploiteert door middel van de aparte juridische entiteit Voetbalmedia B.V., voert het volgende verweer. Voetbalmedia B.V. heeft met betrekking tot het genereren van reclame-inkomsten een overeenkomst gesloten met een derde. Deze overeenkomst behelst onder meer dat deze derde tegen een vergoeding reclameruimte voor Voetbalmedia B.V. verkoopt en direct plaatst op de website www.voetbal.nl. Hoewel Voetbalmedia B.V. verantwoordelijk is voor alle reclame-uitingen op de website, wordt benadrukt dat in de desbetreffende overeenkomst wordt getracht te verzekeren dat de derde de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Nederlandse Reclame Code (NRC), zal naleven. Desalniettemin is de reclame toch op de website terecht gekomen. De reclame betrof een zogenaamde ‘run of site campagne’ en was op alle subsites van www.voetbal.nl geplaatst, zo ook op de pupillensite welke primair gericht is op pupillen van de KNVB in de leeftijd tot en met twaalf jaar. Per abuis is de gewraakte reclame niet opgemerkt als een alcoholreclame en daardoor helaas op voornoemde pupillensite terecht gekomen. Ondanks alle afspraken en (interne) procedures is er door een kennelijke ongelukkige samenloop van omstandigheden niet door de derde noch door Voetbalmedia B.V. gereageerd. Teneinde dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen zullen partijen de controleprocedures aanscherpen.

 

SNBV voert het volgende verweer. SNVB heeft in opdracht van Schiphol Airport Retail B.V. een reclamecampagne van ‘See Buy Fly’ verzorgd. In dit verband is zogenaamde ‘run of netwerk’ mediaruimte ingekocht bij een advertentiebemiddelaar die reclame-boodschappen op (onder meer) www.voetbal.nl verzorgt. In dit kader is verzocht alleen op 18+ websites te adverteren indien het alcoholreclame betrof. Uit cijfers van bereikbaarheidsonderzoek van de Stichting Internetreclame (STIR) blijkt dat 89,9% van de bezoekers van www.voetbal.nl ouder is dan 20 jaar. De advertentie op deze website is derhalve niet in strijd met artikel 21 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). Nu uit het bereikbaarheidsonderzoek volgt dat www.voetbal.nl voornamelijk door volwassenen wordt bezocht, kan volgens SNBV niet geconcludeerd worden dat de website specifiek op jongeren is gericht zodat van strijd van met artikel 23 lid 3 RVA geen sprake kan zijn. Echter, omdat SNBV van mening is dat de gewraakte reclame niet op de subsite voor pupillen had mogen worden getoond omdat op geen enkele wijze alcohol dient te worden gepromoot onder jeugd, is besloten geen reclame meer te vertonen voor See Buy Fly op www.voetbal.nl. SNVB concludeert dat zij niet in strijd heeft gehandeld met de RVA en verzoekt de klacht ongegrond te verklaren. Voor zover de klacht wel gegrond wordt verklaard, wijst SNVB erop dat de advertentie inmiddels is verwijderd.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Op grond van artikel 23 lid 3 RVA, mag op websites die zich specifiek richten op minderjarigen geen reclame voor alcoholhoudende drank worden gemaakt. KNVB stelt dat deze situatie zich voordoet, nu de subsite ‘Pupillen’ primair gericht is op minderjarigen in de leeftijd tot 12 jaar. Gelet hierop, en nu verweerders erkennen dat de gewraakte reclame-uiting op voornoemde subsites is vertoond, is de Commissie van oordeel dat verweerders hiermee voornoemd artikel hebben overtreden. Het beroep door SNBV op het publieksbereik van www.voetbal.nl dat minder dan 25% minderjarigen zou bereiken, doet aan het vorenstaande niet af, reeds omdat niet gebleken is dat dit percentage ook geldt voor de voor pupillen bestemde subpagina.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 23 lid 3 RVA. Zij beveelt verweerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken