a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00754

Datum:

24-11-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de website www.studentenwereldrecord.olmbier.nl. Op de website staat onder meer:

 

‘Wereldrecord samen een Olm biertje drinken!’

‘De entree is gratis. Bij de ingang moet je je legitimeren met je studentenkaart. Tevens krijg je een stempeltje op je hand en een lot voor het winnen van gratis bier voor je vereniging of dispuut (na het vestigen van het wereldrecord)’.

 

Op de website wordt tevens een filmpje getoond van een student die een glas Olm bier  leeg drinkt.

 

De klacht

 

Volgens klager is het ‘Wereldrecord samen een Olm biertje drinken’ alsook het filmpje waarin een student in een paar teugen een glas bier leegdrinkt, in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA). Daarnaast acht klager de uiting in strijd met artikel 20 RVA omdat er wordt geadverteerd met gratis alcoholhoudende drank.

 

Het verweer

 

Adverteerder deelt mee dat het studentenwereldrecord is geannuleerd, echter dit heeft niets te maken met de ingediende klacht, die naar de mening van adverteerder ongegrond is.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) In de uiting roept adverteerder op tot deelname aan het ‘Wereldrecord samen een Olm biertje drinken’ door met zoveel mogelijk studenten samen een glas Olm bier te drinken. Volgens artikel 1 RVA mag reclame voor alcoholhoudende drank geen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcohol tonen, suggereren of stimuleren. De Commissie is van oordeel dat het oproepen van zoveel mogelijk personen om alcoholhoudende drank te drinken, in strijd is met voornoemd artikel. Voor wat betreft de getoonde film op internet geldt hetzelfde. Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met voornoemd artikel.

 

2) In de bestreden uiting wordt ‘een lot voor gratis bier voor je vereniging of dispuut’ aangeboden. Volgens artikel 20 RVA is reclame waarbij gratis alcoholhoudende drank aan particulieren wordt aangeboden, niet toegestaan. Om die reden is de uiting ook in strijd met dit artikel.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 1 en artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken