a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2009/00660

Datum:

17-11-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een paginagrote advertentie in de Volkskrant van 21 augustus 2009 van NPL en WNF. Er staat onder meer:

 

‘Gratis de nieuwste led-lamp testen.’

‘Stuur dan een gratis SMS en wie weet test ú als een van de eersten de led-lamp straks zelf! En maak kans op een bijzondere prijs.’

‘SMS uw postcode en huisnummer naar 2525 (bijvoorbeeld: 1234AB56) en test zelf de nieuwste led-lamp! Of meld u aan op www.watledje.nu.’

‘SMS-en is gratis en brengt geen enkele verplichting met zich mee. Om deel te nemen aan deze actie, hoeft u geen deelnemer te zijn van de Nationale Postcode Loterij of donateur van het Wereld Natuur Fonds. Aanmelden kan tot 12 september 2009. Winaars krijgen automatische bericht. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.’

 

Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

 

In de advertentie staat dat je gratis nieuwe led-lampen kunt testen. Niet duidelijk is dat het om een verloting van led-lampen gaat. Dit blijkt pas uit de algemene voorwaarden op internet of uit het SMS bericht dat men van adverteerder ontvangt wanneer men zich per SMS aanmeldt. Nu slechts 500 lampen worden verloot is sprake van een extreem lage kans op een prijs. De actie is dus bedoeld om e-mail adressen te verzamelen voor promotionele doeleinden van adverteerder. In de algemene voorwaarden – die alleen via de website te vernemen zijn – staat namelijk dat e-mailadressen gebruikt zullen worden om de inzenders op de hoogte te houden van nieuws en acties van de goede doelen loterijen. Klager meent dat de uiting in strijd is met artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

Het verweer

 

De Commissie vat het verweer van NPL als volgt samen. De insteek van de actie is het onder de aandacht brengen van de voordelen van de led-lamp. Uit de advertentie blijkt duidelijk dat het gaat om een promotioneel kansspel, gelet op de zinsneden ‘wie weet test u als een van de eersten de led-lamp straks zelf’ en ‘winnaars krijgen automatisch bericht.’ Op de website zelf wordt duidelijk verwezen naar de actievoorwaarden waaruit eveneens blijkt dat het om een kansspel gaat. De e-mailadressen en telefoonnummers zijn door de loterij gebruikt om de winnaars te benaderen en om in de toekomst te gebruiken voor promotionele doeleinden zoals vermeld in de algemene voorwaarden waar deelnemers door deelname aan de actie mee akkoord zijn gegaan. Van strijd met de NRC is volgens adverteerder geen sprake.

 

WNF sluit zich aan bij de reactie van NPL en stelt dat de campagne uitsluitend is gevoerd om Nederlanders massaal over te laten stappen op de energiezuinige LED-lamp met het oog om klimaatverandering tegen te gaan.

 

De repliek

 

Klager blijft bij zijn standpunt dat uit de advertentie onvoldoende blijkt dat sprake is van een loterij. In de paginagrote advertentie wordt verder niet gewezen op de algemene voorwaarden of op de daarin opgenomen bepaling dat het gaat om een verloting van slechts 500 led-lampen voor heel Nederland. Tot slot worden e-mailadressen en telefoonnummers gebruikt voor promotionele doeleinden. Deelnemers die geen prijs stellen op deze informatie dienen dit zelf volgens de algemene voorwaarden schriftelijk te melden aan de NPL.

 

De mondelinge behandeling

 

NPL handhaaft zijn standpunt en licht zijn verweer toe. Degenen die per SMS hebben gereageerd zijn alleen benaderd ten behoeve van verzending van de led-lamp en niet voor promotionele doeleinden omdat ze daar geen akkoord – middels de algemene voorwaarden – voor hebben kunnen geven.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) De Commissie is van oordeel dat uit de reclame-uiting voldoende blijkt dat men met de actie deelneemt aan een promo­tio­neel kansspel. De Commissie verwijst in dit verband naar de volgende zinsneden: ‘wie weet test ú als een van de eersten de led-lamp straks zelf’ en ‘Winnaars krijgen automatisch bericht’ en ‘Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.’ Naar het oordeel van de Commissie is daarmee voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat de zin ‘Gratis de nieuwste led-lamp testen?’ in deze zin moet worden verstaan, dat men kans maakt op het winnen van een dergelijke lamp indien men aan de actie deelneemt.

 

2) Klager stelt dat de actie uitsluitend is bedoeld om e-mail­adressen van deelnemers te verzamelen, nu er slechts een zeer gering aantal lampen voor de actie beschikbaar is. De Commissie is van oordeel dat het feit dat er ‘slechts’ 500 led-lampen worden verloot, de reclame-uiting nog niet misleidend maakt. In de advertentie wordt immers niet de indruk gewekt dat er een groot aantal lampen beschikbaar is. Voorts is niet gebleken dat de actie uitsluitend is gericht op het verkrijgen van e-mailadressen. Met de actie brengen adverteerders ook de led-lamp onder de aandacht van een breed publiek. De advertentie informeert over de duurzame eigenschappen van de led-lamp en bevat daardoor een duidelijke aanprijzing van een dergelijke lamp. Dat adverteerders daar­naast door de actie ook de beschikking krijgen over e-mailadressen van deelnemers en in de advertentie niet staat dat deze adressen worden gebruikt om deelnemers op de hoogte te houden van acties van de goede doelen loterijen, brengt nog niet mee dat sprake is van misleidende reclame.

 

3) De Commissie merkt in verband met het voorgaande nog op dat deelnemers die zich via internet hebben aangemeld, door middel van een actieve handeling akkoord zijn gegaan met de algemene voorwaarden van NPL. In deze algemene voorwaarden wordt duidelijk vermeld waarvoor de inschrijfgegevens zullen worden gebruikt en wordt ook de mogelijkheid van verzet geboden. Een en ander is in overeenstemming met de Code Verspreiding Reclame via E-mail (Code e-mail). Degenen die zich per SMS hebben aangemeld, zijn niet in de gelegenheid gesteld om kennis te nemen van de algemene voorwaarden, maar zullen door adverteerders niet worden benaderd voor promotionele acties. Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de klacht ongegrond.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken