De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website www.staatsloterij.nl van adverteerder. Daarop staat onder meer:
‘Speel mee met een straatje + een gratis staatslot met Jackpot.’
En:
‘Ja, ik wil maandelijks meespelen met:
[1] [Straatjesspel met Jackpot a 30.00] + Een gratis staatslot met Jackpot!’
Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.
De klacht
Klager heeft zich geabonneerd op een ‘straatje’ plus een gratis staatslot met jackpot van de Staatsloterij. Alleen bij aanvang van het abonnement heeft hij het gratis staatslot met jackpot ontvangen. Klager heeft hierover contact opgenomen met adverteerder. Hem werd meegedeeld dat maar een keer, bij het afsluiten van het abonnement, het gratis staatslot wordt verstrekt. Klager vindt dat de reclame de indruk wekt dat hij maandelijks een gratis staatslot ontvangt. Negens staat dat er sprake zou zijn van een eenmalige actie. De reclame-uiting is dan ook misleidend.
Het verweer
Klager heeft een gratis lot als welkomstgeschenk ontvangen. Hem is duidelijk gewezen op het eenmalige karakter van dit gratis lot in de aan hem gestuurde e-mail. Alle (nieuwe) spelers die zich via de internetsite van de Staatsloterij aanmelden, ontvangen een dergelijk bericht en dienen de in de e-mail opgenomen link aan te klikken alvorens de deelname wordt geactiveerd. Omdat de deelname van de heer Derksen is geactiveerd, heeft hij de e-mail gelezen en was hij dientengevolge geïnformeerd over het eenmalige welkomstgeschenk.
Het oordeel van de Commissie
Klager stelt dat op de website van adverteerder de indruk wordt gewekt dat hij, indien hij gaat meespelen met de Staatsloterij, elke maand een gratis ‘staatslot met Jackpot’ ontvangt. Naar het oordeel van de Commissie ligt een dergelijke uitleg niet voor de hand. De uitleg van klager impliceert immers dat men door zich te abonneren op een straatje van € 30,- altijd een gratis staatslot met jackpot ontvangt, waarvan de waarde blijkens de overgelegde stukken € 15,- bedraagt. De gemiddelde consument zal begrijpen dat dit niet de bedoeling van adverteerder is en dat in plaats daarvan sprake is van een promotionele actie waarbij men eenmalig een gratis staatslot ontvangt indien men zich abonneert op een straatje of staatslot. De Commissie acht de klacht dan ook ongegrond.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.