a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2010/00032

Datum:

02-03-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft:

 

1) Een door de Nationale Postcode Loterij aan klager geadresseerde e-mail betreffende het spel ‘Miljoenenjacht Online’. Daarin staat onder meer: ‘U maakt GRATIS kans op de hoofdprijs’, te weten een Mini Cooper.

2) De e-mail die men ontvangt wanneer men doorklikt naar de website van ‘Miljoenenjacht Online’. Daarin staat onder meer: ‘Je hebt je geregistreerd voor het gratis spel Postcode Loterij Miljoenenjacht Online’.

3) De webpagina waarop men (extra) loten kan kopen om deel te nemen aan de Nationale Postcode Loterij. Daarop staat onder meer: ‘4 keer € 5.000.000,-‘.

 

De klacht

 

Klager meent dat het gratis spel van de Postcode Loterij ‘Miljoenenjacht Online’ niet gratis is. Men kan volgens klager alleen kans maken op de auto bij een verplichte deelname met vier extra loten van € 9,75 per stuk. Dit is misleidend en in strijd met het fatsoen.

 

Het verweer

 

Deelname aan ‘Miljoenenjacht Online’ is gratis en men hoeft geen deelnemer te zijn aan de Nationale Postcode Loterij. Dit blijkt onder meer uit de voorwaarden die men dient te accepteren voorafgaand aan het spelen van het online spel. ‘Miljoenenjacht Online’ bestaat uit de zoektocht naar drie gouden koffers. Bij iedere koffer die een speler vindt,

 

maakt men kans op een prijs. Vindt de speler ook het derde koffertje, dan maakt hij kans op de hoofdprijs. Aan het einde van de zoektocht wordt de speler de mogelijkheid geboden om de gevonden koffers te verzilveren door via de website van ‘Miljoenenjacht Online’ een lot of een extra lot aan de schaffen en daarmee op abonnementsbasis met de Nationale Postcode Loterij te gaan meespelen. De online speler die hetzelfde koffernummer heeft als de studiospeler, wint hetzelfde bedrag als in de studio wordt gewonnen. Op desbetreffende webpagina’s waarop men de (extra) loten kan kopen, staat ‘4 keer € 5.000.000,-‘. Dit opschrift heeft betrekking op het aantal weken dat het programma nog op televisie was te zien en niet op een door klager vermeende verplichting om vier extra loten te kopen. Adverteerder stelt dan ook dat de inhoud van het aan klager gerichte e-mailbericht niet misleidend kan zijn met betrekking tot de eigenschappen van of de kansen op het winnen van prijzen. Zij verzoekt de klacht af te wijzen.

 

De mondelinge behandeling

 

Adverteerder handhaaft haar standpunt en licht dit toe. Aan het einde van het gratis internetspel wordt de speler hoorbaar meegedeeld dat hij kans maakt op de te winnen prijzen. Vervolgens kan de speler via een verkooppagina (extra) loten kopen.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat deelname aan het internetspel ‘Miljoenenjacht Online’ ook daadwerkelijk gratis is en losstaat van de op de desbetreffende webpagina’s geboden mogelijkheid om loten te kopen voor deelname op abonnementsbasis aan de Postcode Loterij. Dat men kans maakt op de auto zonder verplichte deelname aan de Postcode Loterij blijkt eveneens uit het feit dat alvorens men de keuze wordt geboden naar bovengenoemde webpagina’s te gaan om loten te kopen, de speler wordt meegedeeld dat hij op dat moment kans maakt op de te winnen prijzen van het gratis spel ‘Miljoenenjacht Online’. Gelet hierop oordeelt de Commissie dat de gewraakte uitingen, in het bijzonder de vermelding ‘gratis spel’ en ‘gratis kans op de hoofdprijs’, niet misleidend zijn.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken