a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2011/00309

Datum:

08-07-2011

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (met wijziging gronden) (= Aanbeveling)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden uiting

 

Het betreft een aan de klager geadresseerde brief van 23 maart 2011 met het volgende onderwerp: ‘Speciale uitnodiging voor u als Lotto-speler’.

 

Bij de brief zijn twee “mogelijke plaatsbewijzen” gevoegd voor het bijwonen van opnames voor de televisieshow Lotto Weekend Miljonairs gevoegd. Met betrekking tot deze studioplaatsen wordt in de brief onder meer het volgende gezegd:

“Kans maken op 2 studioplaatsen is eenvoudig. U hoeft alleen uw studioplaatscode te activeren op lwm.nl/jeroen. Deze unieke kans krijgt u als Lotto-speler en is geheel vrijblijvend, dus zonder enige verplichting!

Speciaal voor u biedt Lotto nog iets extra’s. U kunt uw aantal kansen op 2 studioplaatsen verdubbelen. Ga dan elke week automatisch meespelen met een extra Lot.  De 1e maand speelt u met het extra Lot zelfs GRATIS mee.”

en:

“Activeer uw code snel op lwm.nl/jeroen of bel 0909-8010 (15 cpm)”

en:

“Ga dus vandaag nog naar lwm.nl/jeroen en maak uw keuze. Een extra Lot activeren kan ook via 0909-8010 (15 cpm).”

 

De klacht

 

In de brief wordt gesuggereerd dat men zonder enige verplichting kans maakt op twee plaatsen in de studio. Klager heeft zowel via de in de brief genoemde link als het telefoonnummer geprobeerd zijn studiocode te activeren, maar in beide gevallen bleek dit alleen mogelijk door een extra lot te kopen. Volgens een door klager benaderde medewerker van De Lotto was het juist dat bij het telefonisch activeren van de code een  verplichting bestaat om met een extra lot te gaan meespelen,  maar bestond bij het activeren van de code via internet die verplichting in beginsel niet. De medewerker deelde klager voorts mee, dat het De Lotto bekend was dat er problemen waren met het activeren van de codes via internet.

 

Nu het alleen mogelijk was studioplaatsen te bemachtigen door een extra lot af te nemen, acht klager de mededeling dat men geheel vrijblijvend en zonder enige verplichting kans kan maken op studioplaatsen misleidend.

 

Het verweer

 

Samengevat stelt adverteerder zich op het volgende standpunt.

 

In de brief staan twee aanbiedingen genoemd. In de eerste plaats het aanbod om via de link www.lwm.nl/jeroen zonder enige verplichting kans te maken op twee plaatsen in de studio bij Lotto Weekend Miljonairs en in de tweede plaats, om de kans op een studioplaats te verdubbelen, het aanbod om via de genoemde link of het telefoonnummer automatisch mee te gaan spelen met een extra lot.

Bij registratie via de website bestaat de mogelijkheid om via een opt-in automatisch met een extra lot te gaan meespelen. Indien men geen gebruik wenst te maken van deze mogelijkheid, kan worden volstaan met te klikken op ‘verzenden’. Het is dus niet verplicht om met een extra lot mee te spelen.

Gebruik van het telefoonnummer om de studioplaatscode te activeren is alleen mogelijk indien men met een extra lot gaat spelen, wat blijkt uit de mededeling in de brief “Een extra Lot activeren kan ook via 0909-8010”.

 

Gelet op het voorgaande is adverteerder van mening dat de klacht ongegrond is.

 

Mondelinge behandeling

 

Klager heeft zijn standpunt nader toegelicht en daarbij benadrukt dat het niet mogelijk was de registratie van de code via de website te verzenden zonder aan te vinken dat men met een extra lot wilde gaan spelen.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

1) In de bestreden brief wordt nadrukkelijk gesteld dat het kans maken op twee studioplaatsen door de studioplaatscode te activeren ‘geheel vrijblijvend, dus zonder enige verplichting’ is.  Klagers bezwaar dat het niet mogelijk was via de in de brief vermelde link de code te activeren zonder aan te vinken dat hij automatisch met een extra lot ging meespelen, welk bezwaar door een medewerker van De Lotto tegenover klager zou zijn bevestigd, is naar het oordeel van de Commissie door adverteerder onvoldoende weersproken. Weliswaar is door adverteerder toegelicht hoe de registratie via de link zou moeten verlopen, maar niet is ingegaan op de klacht dat deze werkwijze in de praktijk niet kon worden uitgevoerd. Om deze reden is niet komen vast te staan dat het activeren van de studioplaatscode via de website daadwerkelijk vrijblijvend en zonder enige verplichting kon plaatsvinden, zoals in de brief is gesuggereerd.

 

2) Voorts blijkt uit de uiting niet dat bij het activeren van de code via het opgegeven telefoonnummer altijd met een extra lot meegespeeld moet worden, zoals door adverteerder is erkend. In de brief staat immers na vermelding van de studioplaatscode “Activeer uw code snel op lwm.nl/jeroen of bel 0909-8010 (15 cpm)”, wat lijkt te duiden op twee mogelijke kanalen om de code vrijblijvend te activeren. De verderop in de uiting voorkomende zinsnede “Een extra Lot activeren kan ook via 0909-8010”, waarnaar adverteerder in dit verband heeft verwezen, leidt naar het oordeel van de Commissie niet tot de conclusie dat het telefonisch activeren van de code altijd gepaard moet gaan met het aanschaffen van een extra lot.

 

3) Blijkens het voorgaande gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Neder­landse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. 

 

De beslissing van de Commissie van 25 mei 2011

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het be­paalde in artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke

wijze reclame te maken.

 

 

Het College:

 

De grief

           

De Lotto stelt uitsluitend beroep in tegen de eerste overweging (ad 1) van de be­stre­den beslis­sing, waarin de Commissie heeft geoordeeld dat klagers bezwaar dat het niet mogelijk was via de in de brief vermelde link de code te activeren zonder aan te vinken dat hij automatisch met een extra lot ging meespelen, door De Lotto onvoldoende is weersproken.

 

De tegen die overweging gerich­te grief kan als volgt worden samengevat. 

Het oordeel van de Commissie dat het activeren van een studioplaatscode niet vrij­blijvend en zonder enige verplichting was, is onjuist. Het was voor abonnees wel degelijk mogelijk de studioplaatscode te activeren zonder een extra lot aan te schaf­fen. Dit kon via de in de uiting genoemde link lwm.nl/jeroen, via welke link men een scherm bereikte waarop de deelnemer zijn studioplaatscode kon invul­len. In het volgende scherm (het registratiescherm) kon de deelnemer, na controle van zijn persoonlijke gegevens, door het al dan niet aanvinken van het daartoe be­stemde vakje kenbaar maken of hij zijn kansen op studioplaatsen wenste te verdub­belen door het kopen van een extra lot. Dit was niet verplicht. Ook geïnti­meer­de heeft de kans gehad om op deze manier zijn studioplaatscode te activeren, zonder aan­schaf van een extra lot. Dat dit inderdaad mogelijk was, blijkt uit het feit dat het overgrote deel van de abonnees van De Lotto dat via genoemde link heeft gereageerd, de studioplaatscode heeft geactiveerd zonder een extra lot te kopen, te weten 50.618 abonnees. Slechts 2.458 abonnees hebben tevens een extra lot aangeschaft.

 

Het antwoord in appel

 

De grief is gemotiveerd weersproken door middel van een verwijzing naar het standpunt dat geïntimeerde in eerste aanleg heeft ingenomen.

 

De mondelinge behandeling

 

De Lotto deelt mee dat het beroep beperkt blijft tot overweging ad 1) van de bestre­den beslissing en licht vervolgens aan de hand van een presentatie toe hoe de deelnemer zijn studio­plaatscode via internet kon activeren.

 

Het oordeel van het College

 

1. Nu De Lotto het beroep uitdrukkelijk heeft beperkt tot overweging ad 1) van de be­stre­den beslissing, dient uitsluitend te worden beoordeeld of het voor abonnees van De Lotto mogelijk was via de in de uiting genoemde link de studioplaatscode te ac­ti­ve­ren zonder een extra lot aan te schaffen. Naar het oordeel van het College heeft De Lotto dit in beroep voldoende aannemelijk gemaakt. Ter vergadering heeft De Lotto toegelicht hoe de abonnee via de in de uiting genoemde link zijn studioplaats­code kon activeren en dat geen noodzaak bestond om een extra lot te kopen.

 

2. Dit laatste vindt ook steun in de door De Lotto overgelegde, niet door geïntimeerde betwiste, productie waaruit blijkt dat 50.618 abonnees van deze mogelijkheid ge­bruik hebben gemaakt zonder een extra lot aan te schaffen, terwijl slechts 2.458 abonnees wel een extra lot hebben gekocht. Het feit dat het geïntimeerde, om wat voor reden dan ook, kennelijk niet is ge­lukt om op dezelfde wijze als de overige 50.618 abonnees zijn studioplaatscode te activeren zonder de aanschaf van een extra lot, is tegenover het voorgaande onvoldoende aan­leiding om de reclame-uiting mislei­dend te achten.

 

3. Het feit dat De Lotto in beroep voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat het, zoals in de uiting staat, mogelijk is “geheel vrijblijvend” kans te maken op twee studio­plaat­sen door het activeren van een link op lwm.nl/jeroen, brengt mee dat over­we­ging ad 1) van de beslissing van de Commissie niet langer kan worden gehand­haafd, als­mede dat op die overweging geen aanbeveling kan worden gebaseerd. Dit heeft evenwel geen gevolgen voor de uiteindelijke beslissing, nu geen beroep is ingesteld tegen over­weging ad 2) van die beslissing, die eveneens tot het oordeel leidt dat de ge­wraakte uiting in strijd is met artikel 7 NRC.

 

4. Op grond van het voorgaande wordt beslist als volgt. 

 

De beslissing

 

Het College bevestigt de beslissing van de Commissie, met wijziging van gronden.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken