a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2011/01244

Datum:

28-02-2012

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een velletje Decemberzegels op de achterzijde waarvan een kras en winactie wordt aangeprezen. In de uiting staat onder meer:

“Activeer nu je unieke code (onder de kraslaag) op post.nl/2012 en maak kans op een MINI en vele andere prijzen!”.

en

“Kijk op post.nl/2012 voor de actievoorwaarden”.

 

De klacht

 

Klager heeft de volgende bezwaren.

1.

De krascode kan alleen gebruikt worden in combinatie met het geven van toestemming om gebeld te worden door NPL. In de als bijlage bij de klacht overgelegde e-mail van 6 december 2011 waarin klager rechtstreeks een klacht heeft ingediend bij PostNL staat hierover: “Hier kom je pas achter als je op het internet wilt meedoen”.

2.

Als men de website post.nl/2012 bezoekt, “zit” men, in geval men niet goed uitkijkt, “gelijk aan de postcode loterij vast”. Volgens klager worden velen hierdoor ongewild deelnemer aan deze loterij.

3.

In het kader van het invullen van de krascode op internet worden veel persoonlijke gegevens gevraagd. Er is sprake van een ongewenste koppeling van belangen.

 

Het verweer van adverteerder sub 1

 

De klacht is gemotiveerd weersproken.

Op het verweer zal worden teruggekomen in het oordeel.

 

Het verweer van adverteerder sub 2

 

De klacht is gemotiveerd weersproken.

Op het verweer zal worden teruggekomen in het oordeel.

 

De mondelinge behandeling

 

Adverteerders hebben hun standpunten nader toegelicht.

 

Adverteerder sub 1 heeft bovendien het volgende opgemerkt.  

Voor de gemiddelde consument zal de actie geen rol hebben gespeeld bij de beslissing om de zegels wel of niet aan te schaffen. Derhalve is er geen sprake van misleiding. De consument zal de actie voor aanschaf van de zegels ook niet gezien hebben, aangezien de vellen zegels worden bewaard achter de toonbank. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Met betrekking tot de verschillende bezwaren overweegt de Commissie het volgende.

 

Ad 1.

In de bestreden uiting staat niet dat deelname aan de actie alleen mogelijk is indien men NPL toestemming geeft om eenmalig telefonisch te worden benaderd met een aanbod van NPL. Deze voorwaarde blijkt pas uit de informatie op de website postnl.nl/2012.

De bewuste voorwaarde vormt een belangrijke beperking ten aanzien van de mogelijkheid om aan de actie deel te nemen en betreft essentiële informatie die in de bestreden uiting had moeten worden vermeld.

De voorwaarde impliceert dat in voorkomende gevallen ten gunste van NPL een uitzondering wordt gemaakt op het verbod als bedoeld in artikel 11.7 lid 9 van de Telecommunicatiewet, waarin staat:

“Het is verboden om communicatie als bedoeld in het vijfde lid over te brengen aan een abonnee die door opname van zijn contactgegevens in het register te kennen heeft gegeven deze ongevraagde communicatie niet te willen ontvangen”.

 

De Commissie acht het aannemelijk dat het ontbreken van informatie over bedoelde voorwaarde van invloed kan zijn op het besluit van de gemiddelde consument om aan de actie deel te nemen.

 

Gelet op het voorgaande is sprake van een te laat verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de bestreden uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Het verweer van adverteerder sub 1 dat de actie geen rol zal hebben gespeeld om bij de beslissing om de zegels wel of niet aan te schaffen, leidt niet tot een ander oordeel. Bovenstaand oordeel ziet op de beslissing om aan de actie deel te nemen.  

Overigens is ook denkbaar dat een consument die reeds beschikt over één of meer vellen zegels, en aldus kennis heeft kunnen nemen van de op het vel omschreven actie, besluit om nogmaals één of meer vellen te kopen, teneinde meer kans te maken in de kras en winactie.

 

Ad 2.

Afgezien daarvan dat dit bezwaar weinig onderbouwd is, maakt de Commissie uit de bij de klacht overgelegde afdruk van “postnl.postcodeloterij.nl/speelmee” op dat nadat aan de deelnemer aan de onderhavige actie is meegedeeld:

“Je persoonlijke wincode is geactiveerd!” vervolgens, afzonderlijk van deze actie, een aanbod wordt gedaan door NPL om mee te spelen voor de “KanjerPrijzenpot”.

Niet kan worden geoordeeld dat men, indien men niet goed uitkijkt, “gelijk” aan de Nationale Postcode Loterij “vastzit”.

 

Ad 3.

Dat bij het invullen van de krascode op internet naar klager stelt “veel persoonlijke gegevens worden gevraagd”, betekent niet dat de bestreden uiting om die reden in strijd is met de NRC.

Naar de Commissie begrijpt uit de verweren van beide adverteerders betreft het hier geboortedatum, e-mailadres, telefoonnummer, postcode en huisnummer, teneinde na te gaan of wordt voldaan aan de in de bestreden uiting genoemde leeftijdsvoorwaarde van 18 jaar, om de deelnemer telefonisch een aanbod te kunnen doen en om een eventuele prijs te kunnen toesturen en daarover te communiceren. Dat naar deze gegevens wordt gevraagd, acht de Commissie geen informatie van zodanige aard, dat deze vermeld had moeten worden in de bestreden uiting.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.  

 

De beslissing

 

Gelet op het geen hiervoor is overwogen onder Ad 1 acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken