a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2012/00979

Datum:

10-12-2012

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de reclame voor de “Gelukstrekking 1 oktober 2012” op de internetpagina www.gelukstrekking.nl van adverteerders website, meer in het bijzonder de informatie betreffende het “prijzenpakket”.

 

De klacht

 

In de uiting, waarin men wordt uitgenodigd loten te kopen voor de gelukstrekking op 1 oktober 2012, staan onder “Prijzenpakket” in de linkerkolom de ieder kwartier te verloten “hoge prijzen” genoemd van € 100.000,- voor een heel lot en € 50.000,- voor een half lot.

Hiernaast staat een kader met de “overige prijzen”, afhankelijk van het aantal goede eindcijfers. Volgens deze informatie zou een half lot met de eindcijfers 011 recht geven op een prijs van € 50,-. Uit de – door klager overgelegde – trekkingsuitslag blijkt echter dat aan het lot met eindcijfers 011 geen prijs is toegekend. Klager acht de op de website verstrekte informatie daarom misleidend.

 

Het verweer

 

In de uiting wordt meegedeeld dat bij de Gelukstrekking op 1 oktober 2012 gedurende 24 uur ieder kwartier een prijs van € 100.000,- wordt verloot, in totaal dus 96 keer. Daarnaast wordt vermeld dat er, naast de prijs van € 100.000,-, ook nog “overige prijzen” zijn, te weten

€ 1.000,- bij 5 goede eindcijfers, € 250,- bij 4 goede cijfers, € 100,- bij 3 goede cijfers, € 25,- bij 2 goede cijfers en € 5,- bij 1 goed eindcijfer. Een half lot geeft recht op de helft van de genoemde prijzen. Deze “overige prijzen” vallen tijdens de Gelukstrekking op 1 oktober 2012, anders dan de prijs van € 100.000,-, niet ieder kwartier maar slechts één keer. Voor de gemiddelde consument is dit voldoende duidelijk. De uitleg van de uiting dat ieder lot ook 96 keer binnen een etmaal meespeelt voor de overige prijzen, zoals klager meent, zou immers tot de “onmogelijke consequentie” leiden dat ieder lot gedurende de 24 uur durende Gelukstrekking ongeveer 9 à 10 keer een 1-eindcijfer-goed-prijs zal winnen, nog daargelaten de kans op de overige eindcijfer-goed-prijzen.

Bovendien wordt bij de “overige prijzen” in de rechter kolom van de uiting niet vermeld dat deze ieder kwartier worden getrokken, terwijl in de linker kolom met de “hoge prijzen” uitdrukkelijk de tijdstippen van de trekkingen worden genoemd. Voorts valt op, bij het bekijken van beide kolommen in onderling verband, dat in de linkerkolom een troostprijs van € 100,- / € 50,- wordt gewonnen als de 6 cijfers van het lot goed zijn, terwijl uit de rechter kolom blijkt dat een prijs van € 1.000,- / € 500,- wordt gewonnen als 5 eindcijfers goed zijn. Ook op grond hiervan moet de gemiddelde, oplettende en logisch nadenkende consument begrijpen dat de “overige prijzen” niet ieder kwartier worden getrokken. Dat dit met betrekking tot de “overige prijzen” wel het geval zou zijn, wordt nergens op de website, ook niet onder “Veelgestelde vragen”, meegedeeld.

Op de site www.staatsloterijuitslag.nl blijkt dat de “overige prijzen” pas bij de laatste trekking van de dag om 24.00 uur worden getrokken. Bij de trekking van 20.00 uur viel de prijs van

€ 100.000 op een lot met de door klager genoemde eindcijfers 011. Dit lot geeft dus geen recht op een prijs van € 100,- (of € 50,- voor een half lot) wegens overeenkomende eindcijfers.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht  zal afwijzen, en overweegt daartoe het volgende.

 

Beoordeeld dient te worden of uit de bestreden uiting met betrekking tot het “Prijzenpakket Gelukstrekking 1 oktober 2012” voldoende duidelijk blijkt dat de opgesomde “overige prijzen” niet, net als de prijs van € 100.000,-, ieder kwartier vallen. Naar het oordeel van de voorzitter is dat het geval. 

 

De uiting dient in haar geheel te worden beschouwd. Door de kop “Ieder kwartier € 100.000 24 uur lang” in combinatie met de daaronder, onder het tabblad “hoge prijzen”, opgenomen reeks van per kwartier te verloten bedragen van € 100.000,- (en de troostprijzen van € 100,-)

wordt in de uiting aandacht gevraagd voor en sterk de nadruk gelegd op de van reguliere trekkingen afwijkende gang van zaken, waarbij gedurende 24 uur een grote(re) kans op het winnen van een prijs van € 100.000,- bestaat. Uit de enkele vermelding dat ook sprake is van “overige prijzen”, waarbij geen tijdstippen van trekking zijn opgenomen, kan de gemiddelde consument niet afleiden dat ook deze prijzen ieder kwartier zullen vallen. Dit blijkt voorts uit het oranje tekstblok dat onder de rechter kolom staat, maar duidelijk afgescheiden is van wat onder het tabblad “overige prijzen” staat. In dit tekstblok wordt voldoende duidelijk uitgelegd dat het extra prijzenpakket door het voor deze keer niet aanspreken van de Jackpot wordt besteed aan de prijzen van € 100.000,- per kwartier gedurende 24 uur, niet aan het ieder kwartier uitloven van het totale prijzenpakket. De gemiddelde consument kan ook begrijpen dat het ieder kwartier trekken van het totale prijzenpakket, gelet op de “onmogelijke consequenties” die dat zou hebben, geen reële mogelijkheid is.

 

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

De voorzitter wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken