a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2016/00230

Datum:

21-04-2016

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een op een verpakking van een smartphone lijkend doosje. Op de voorzijde van het doosje staat: “Deze mobiel is gegarandeerd geld waard. Tot wel € 25.000,-! Of 1 van de 100 iPhones 6s Check snel uw WIN-code.” In het doosje zit een flyer en een pasje met een wincode. In de flyer staat onder meer: “Opzeggen kan op ieder gewenst moment via onze website, per telefoon of per post”.

 

De klacht

Klager was nieuwsgierig wat de uiting inhield en heeft met adverteerder gebeld. Ook heeft hij gevraagd naar de voorwaarden. De in de flyer genoemde voorwaarden zijn namelijk misleidend en incompleet. Op de telefonische vraag hoeveel mensen deze ‘unieke’ geadresseerde reclame hebben ontvangen, kreeg hij geen antwoord. Klager kreeg verder geen informatie over de verplichte duur van de deelname en moest genoegen nemen met het antwoord dat men altijd kan opzeggen. Hoe de actie werkt, wordt niet uitgelegd. Ook is de uitleg van het opzeggen zeer karig. In de uiting wordt slechts volstaan met de mededeling dat dit via de website, per telefoon of per post kan. Dit is onjuist. Uit de website blijkt dat men alleen telefonisch kan opzeggen door een 0900 nummer te bellen. Klager heeft tot drie keer toe zonder succes geprobeerd te bellen met dit nummer. Na vijf pogingen werd hij ook niet teruggebeld. Klager concludeert op grond van dit alles dat men wel mag deelnemen, maar naderhand niet kan opzeggen. Dit werd telefonisch ook bevestigd door een medewerker van adverteerder. De bedoeling is dat men voor lange tijd meespeelt en verbonden blijft aan de VriendenLoterij. Klager verwijst naar berichten op internet over misleidende reclame van adverteerder.

 

Het verweer

Dit wordt als volgt – verkort – weergegeven. De uiting is duidelijk en juist, ook over de wijze waarop men zijn deelname kan beëindigen. Deze informatie staat tevens in het deelnemersreglement en op de reguliere website en de actiewebsite. Adverteerder legt screenshots van de reguliere website over aangaande de wijze waarop men kan opzeggen en hoe men hierover wordt geïnformeerd. Ook op de actiewebsite is hierover informatie te vinden. Klager is overigens geen deelnemer aan de actie en van de loterij geweest.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  De voorzitter begrijpt de klacht aldus, dat volgens klager sprake is van misleiding doordat men wel via de uiting aan de actie kan deelnemen, maar niet via de website van adverteerder of telefonisch kan opzeggen, zoals in de uiting staat. Voor zover klager zou stellen dat de uiting ook in andere opzichten misleidend is, is de klacht onvoldoende gemotiveerd.

2)  In de uiting staat: “Opzeggen kan op ieder gewenst moment via onze website, per telefoon of per post”. Adverteerder heeft daarmee de gemiddelde consument voldoende geïnformeerd op welke wijze kan worden opgezegd. Deze informatie is duidelijk en zal de gemiddelde consument niet ontgaan. Volgens klager is deze informatie echter onjuist omdat volgens hem niet via de website kan worden opgezegd en het tot drie keer toe onmogelijk bleek telefonisch contact te krijgen en hij tot vijf keer toe niet werd teruggebeld.

3)  Adverteerder heeft in reactie hierop toegelicht hoe men via haar website een of meerdere loten kan opzeggen. Dit kan volgens adverteerder door te klikken op de link ‘Hoe kan ik een of meerdere loten opzeggen’ die men vindt onder het tabje ‘mijn deelname’ dat staat onder het tabje ‘Klantenservice’. Adverteerder heeft screenshots overgelegd. Het is de voorzitter echter niet gelukt om op deze wijze de informatie over opzeggen te vinden, met name doordat de link ‘Hoe kan ik een of meerdere loten opzeggen’ niet onder genoemde tabjes verschijnt. Dit neemt niet weg dat via een simpele zoekopdracht binnen de website de noodzakelijke informatie snel kan worden gevonden. Tevens blijkt dat men op digitale wijze, te weten via de website, vervolgens een of meerdere loten kan opzeggen. De klacht berust in zoverre blijkbaar op een misverstand aan de zijde van klager.

4)  Met betrekking tot de bereikbaarheid van het voor opzeggen bedoelde telefoonnummer, alsmede het functioneren van de terugbelservice, heeft klager geen data en tijdstippen genoemd waarop hij heeft geprobeerd om aldus contact te krijgen met adverteerder. Adverteerder kon daardoor niet specifiek hierop reageren. Evenmin is duidelijk welk nummer klager heeft gebeld en in welk verband aan hem zou zijn meegedeeld dat het niet de bedoeling was meteen op te zeggen. Dit laatste veronderstelt immers dat klager wél telefonisch contact met adverteerder heeft gehad over het opzeggen van loten. De voorzitter ziet verder geen aanleiding om te veronderstellen dat het in het algemeen niet mogelijk zou zijn zich op deze wijze voor een of meerdere loten af te melden. Mocht dit desondanks in een individueel geval niet lukken, dan kan men op een van de andere, effectief te achten manieren alsnog opzeggen.

5)  Op grond van het voorgaande ziet de voorzitter geen aanleiding om te oordelen dat de reclame-uiting onjuist of misleidend is. Derhalve wordt beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
  

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken