a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2010/00933

Datum:

02-02-2011

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden uitingen

           

1. Het betreft in de eerste plaats de Supercoop krant en de website van adverteerder www.supercoop.nl, voor zover deze de slogan bevatten “Bij Supercoop bent u de baas” of “U bent de baas!”.

2. Het betreft voorts de Supercoop krant van week 47 van 2010 met daarin 200 aanbiedingen voor € 2, waaronder twee zakken witte puntjes à 10 stuks.

 

De klacht

 

1. De slogan “Bij Supercoop bent u de baas” is misleidend, omdat klanten niet de mogelijkheid wordt geboden mee te beslissen over acties, assortiment, winkelservice en prijzen van de (Super)coop winkels. Klager is in het bezit van een klantenkaart en heeft een internetenquête van adverteerder ingevuld, maar heeft daarna niets meer vernomen. Hierdoor heeft hij niet daadwerkelijk kunnen meebeslissen.

2. In de folder van week 47 van 2010 staan twee zakken witte puntjes aangeboden van € 2,99 voor € 2,00. Normaal gesproken kost een zak witte puntjes echter € 1,22. Het prijsvoordeel van de aanbieding bedraagt dus € 0,44 in plaats van € 0,99. Klager heeft een kopie overgelegd van het etiket van een zak witte puntjes met als prijs € 1,22.

 

Het verweer

 

1. Consumenten kunnen via de coöperatieve structuur en via het online klantenpanel meepraten en meebeslissen over onderwerpen als acties, aanbiedingen en het assortiment in hun Coop supermarkt. Consumenten die een klantenkaart aanvragen worden lid van de coöperatie Coop. De meeste Coop supermarkten hebben klantenpanels (winkelcommissies) waarin de consumentenleden van de coöperatie verenigd zijn. De consumentenleden kiezen de afgevaardigden voor de ledenraad, die rechtstreeks communiceert met het bestuur van de coöperatie. De ledenraad, het hoogste orgaan binnen de organisatie, benoemt het bestuur, stelt de financiële stukken vast en geeft een bestemming aan de winst, beslist over belangrijke wijzigingen, zoals een fusie of wijziging van de statuten. Via dit getrapte systeem hebben consumenten inspraak binnen de Coop.

Het online klantenpanel, waarvoor ook klager zich heeft aangemeld, is de tweede manier waarop consumenten binnen Coop inspraak kunnen hebben. De uitslag van de door een onderzoeksbureau aan leden van een klantenpanel toegezonden vragenlijsten die betrekking hebben op supermarktbezoek en gezinssamenstelling wordt door Coop daadwerkelijk gebruikt.

2. Adverteerder erkent dat in de folder van week 47 met betrekking tot de aanbieding van twee zakken van tien witte puntjes een vergissing is gemaakt ten aanzien van de oorspronkelijke prijs. Overigens was de communicatie over deze aanbieding in de winkel wel juist. Coop heeft niet de bedoeling gehad de consument te misleiden.

 

De mondelinge behandeling

 

Klager handhaaft zijn standpunt en licht dat aan de hand van aantekeningen nader toe. Klager voegt hieraan toe dat indien de klant inderdaad de baas zou zijn bij Coop, er sprake zou zijn van lagere prijzen. Het achterwege blijven van prijsdalingen ziet klager als bewijs voor de onjuistheid van de slogan dat de klant  de baas is.

Het standpunt van adverteerder wordt nader toegelicht. Coop kent ca. 800.000 leden, die door 48 consumentenleden worden vertegenwoordigd in de ledenraad. De 12 overige plaatsen in de ledenraad worden ingenomen door ondernemers. Alle leden hebben gelijk stemrecht. Dat klanten de baas zijn wil niet zeggen dat de prijzen voortdurend verlaagd kunnen worden, zoals klager meent, omdat het bedrijf als gevolg van te lage prijzen failliet zou gaan.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1. De Commissie acht voldoende aannemelijk geworden dat klanten van adverteerder die door aanschaf van een klantenkaart lid zijn geworden van de coöperatie Coop via vertegenwoordiging in de ledenraad de mogelijkheid hebben mee te praten en te beslissen over onderwerpen die het bedrijf van adverteerder betreffen. Bovendien bestaat de mogelijkheid voor consumenten zich aan te melden voor een online klantenpanel, om vervolgens via vragenlijsten hun mening en wensen met betrekking tot de supermarkten van Coop kenbaar te maken. Met de slogan “Bij Supercoop bent u de baas” of “U bent de baas!” wordt de nadruk gelegd op de bijzondere positie van de klant, waarin adverteerder zich onderscheidt van andere bedrijven in de supermarktbranche. Dat daarbij wordt gezegd dat de consument “de baas is” acht de Commissie niet misleidend, nu daadwerkelijk sprake is van een consumentencoöperatie en het in redelijkheid niet mogelijk is de wens van iedere individuele klant van adverteerder in te willigen. Voor de betiteling van de klant als ‘baas’ is het, mede gelet op het feit dat in reclame enige overdrijving niet ongebruikelijk is en toelaatbaar is te achten, het voldoende dat klanten inspraak hebben via getrapte vertegenwoordiging.

 

2. In de folder van week 47 van 2010 is als oorspronkelijke prijs van de nu voor € 2 aangeboden twee zakken witte puntjes € 2,99 vermeld. Als erkend is komen vast te staan dat de van-prijs onjuist is weergegeven en in werkelijkheid € 2,44 bedroeg. Hierdoor is in de uiting onjuiste informatie verstrekt ten aanzien van het specifieke prijsvoordeel van deze aanbieding als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over de aankoop van het aangeboden product te nemen dat hij anders niet had genomen, is de bestreden uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dat in de winkel  de van-prijs wel goed zou zijn vermeld, zoals door adverteerder gesteld, neemt het misleidende karakter van de aanbieding in de bestreden folder niet weg.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de onder 2. beschreven uiting (de aanbieding van twee zakken witte puntjes à 10 stuks) in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. De Commissie wijst de klacht voor het overige af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken