De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor BCC, waarin een verkoper tegen een klant onder meer zegt: “Bij BCC krijgt u altijd de beste prijs. En wordt het binnen twee weken toch nog ergens goedkoper, dan krijgt u het prijsverschil gewoon terug.”
De klacht
Klager heeft bij BCC een heteluchtoven besteld, die bij een keukenfirma uit Tiel 100 euro goedkoper bleek te zijn. Toen klager aan BCC vroeg hem het prijsverschil te vergoeden, zoals in de commercial wordt gezegd, werd hem – onder verwijzing naar de voorwaarden op de website van BCC – meegedeeld dat deze actie voor de firma uit Tiel niet gold. Klager meent dat deze voorwaarde in de commercial genoemd moet worden.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter heeft de klacht niet in behandeling genomen omdat deze, naar zijn oordeel, de Commissie geen aanleiding zal geven tot het doen van een aanbeveling.
Aan het eind van de commercial verschijnt onderin beeld de volgende tekst: “Beste prijsgarantie geldt tot 14 dagen na aankoop voor vergelijkbare concurrenten binnen een straal van 20 km van onze winkel van aankoop en voor een geselecteerd aantal internetaanbieders. Kijk op www.bcc.nl voor de volledige voorwaarden.” Naar het oordeel van de voorzitter blijkt uit deze tekst, die voldoende opvallend en leesbaar wordt geacht, dat met betrekking tot het vergoed krijgen van het prijsverschil bepaalde beperkende voorwaarden gelden, waarover men op genoemde website meer informatie kan krijgen.
Het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter
Klager meent dat de tekst aan het einde van de commercial recentelijk is toegevoegd en nog niet werd getoond toen hij het filiaal van BCC in Beverwijk bezocht. Voorts acht klager de tekst te klein en te kort in beeld, een gesproken verwijzing naar de website voor de voorwaarden zou correcter zijn.
Het verweer
BCC heeft in haar commercials altijd verwezen naar de website www.bcc.nl. Naar aanleiding van een aanbeveling van de Commissie in een ander dossier is in januari 2012 in televisiecommercials de verwijzing naar de beste prijsgarantie explicieter gemaakt, zoals in de beslissing van de voorzitter weergegeven. Op de internetpagina waaraan wordt gerefereerd, wordt een uitgebreide toelichting gegeven en wordt expliciet benoemd welke internetretailers worden gehanteerd. De consument wordt – rekening houdend met de mogelijkheden van de tv als communicatiemedium – voldoende geïnformeerd.
Het oordeel van de Commissie
Voor zover de klacht is gericht tegen het ontbreken van de mededeling “Beste prijsgarantie geldt tot 14 dagen na aankoop voor vergelijkbare concurrenten binnen een straal van 20 km van onze winkel van aankoop en voor een geselecteerd aantal internetaanbieders. Kijk op www.bcc.nl voor de volledige voorwaarden” in de televisiecommercial die voorafgaand aan klagers aankoop van een oven bij BCC is uitgezonden, wordt de klacht afgewezen. De Commissie acht voldoende aannemelijk geworden dat deze mededeling sinds januari 2012 is opgenomen in alle televisiecommercials van BCC waarin de beste prijsgarantie aan de orde komt, terwijl in de klacht als datum van de “klantenmisleiding door BCC” 24 april 2012 wordt genoemd.
Klagers bezwaar tegen onvoldoende duidelijkheid van de aan het eind van de commercial getoonde mededeling over beperkende voorwaarden van de beste prijsgarantie treft naar het oordeel van de Commissie wel doel. De grote hoeveelheid tekst die aan het einde van de commercial korte tijd (ongeveer 4 tot 5 seconden) wordt getoond, eerst in witte letters tegen een lichtgroene achtergrond en vervolgens tegen een blauwe achtergrond, in combinatie met het ontbreken van een gesproken verwijzing naar beperkende voorwaarden, leidt ertoe dat de consument onvoldoende geïnformeerd wordt over het bestaan van de belangrijke beperkende voorwaarden die gelden voor de in de commercial uitgesproken mededeling: “Bij BCC krijgt u altijd de beste prijs. En wordt het binnen twee weken toch nog ergens goedkoper, dan krijgt u het prijsverschil gewoon terug.” Naar het oordeel van de Commissie biedt het voor de reclame gebruikte medium televisie voldoende mogelijkheid om de consument duidelijker op het bestaan van voor het aanbod geldende beperkingen te wijzen.
Gelet op het vorenstaande gaat de televisiecommercial gepaard met het op een onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de commercial misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de Reclame Code Commissie van 5 juni 2012
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wordt de klacht afgewezen.
Het College van Beroep (beslissing 18 juli 2012)
De grief
De Commissie heeft ten onrechte geoordeeld dat de in de uiting verstrekte informatie over de laagste prijsgarantie onduidelijk of onvoldoende leesbaar is.
De mondelinge behandeling
BCC doet haar standpunt nader toelichten en stelt daarbij onder meer dat naar aanleiding van de gewraakte televisiecommercial slechts de onderhavige klacht bekend is. BCC verwijst voorts naar een rechterlijke uitspraak waarin in het kader van een executiegeschil is geoordeeld dat een bepaalde tekst in combinatie met een gesproken mededeling voldoende was om te voldoen aan een bevel tot rectificatie.
Het oordeel van het College
1. In beroep is uitsluitend de vraag aan de orde of de in de televisiecommercial getoonde tekst, waarin de consument wordt geïnformeerd over de beperkende voorwaarden die gelden om aanspraak te kunnen maken op de laagste prijsgarantie, voldoende leesbaar is. Het betreft de volgende tekst: “Beste prijsgarantie geldt tot 14 dagen na aankoop voor vergelijkbare concurrenten binnen een straal van 20 km van onze winkel van aankoop en voor een geselecteerd aantal internetaanbieders. Kijk op www.bcc.nl voor de volledige voorwaarden.” Deze (op grond van de beslis-sing d.d. 21 december 2011 in dossier 201/00866 CvB essentieel te achten) tekst verschijnt een paar seconden in beeld, eerst met witte letters tegen een groene en vervolgens met witte letters tegen een blauwe achtergrond.
2. Het College heeft ter vergadering twee televisiecommercials van BCC beoordeeld waarin de genoemde tekst is opgenomen. Deze commercials zijn afgespeeld op een bovengemiddeld groot formaat televisiescherm. Aan de hand daarvan komt het College tot de volgende bevindingen.
3. Naar het oordeel van het College kan het de gemiddelde consument niet ontgaan dat er aan het einde van de commercial een tekst onderin beeld verschijnt. Voor deze tekst is evenwel een dusdanig klein formaat letter gebruikt, dat de tekst zelfs op een groot televisiescherm niet of onvoldoende leesbaar is, in ieder geval indien de commercial wordt bekeken op een gebruikelijk te achten kijkafstand. Van de gemiddelde consument kan overigens niet worden gevergd dat deze de kijkafstand verkleint teneinde kennis te nemen van de tekst op het televisiescherm, nog afgezien van het feit dat het aantal seconden dat de tekst verschijnt daarvoor te kort is.
4. Het feit dat de noodzakelijke informatie niet of onvoldoende leesbaar is en deze informatie ook niet op andere wijze uit de reclame-uiting blijkt, brengt mee dat de consument daarvan geen kennis kan nemen. Terecht heeft de Commissie de gewraakte uiting om die reden misleidend geacht in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code.
5. Derhalve wordt beslist als volgt.
De beslissing
Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.