De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een televisiecommercial en de website www.ah.nl telkens voor zover het betreft mededelingen over de actie waarbij men zogenaamde WK Hamsters ontvangt.
De klacht
Klaagster stelt, kort samengevat, dat men volgens de reclame-uitingen per € 15,– een hamster ontvangt alsook een extra hamster bij geselecteerde producten. Toen klaagster bij de online winkel van adverteerder producten had besteld, bleken voor bestellingen via internet andere voorwaarden te gelden. Bij dergelijke bestellingen worden geen extra hamsters gegeven bij de bestelling van geselecteerde producten. Deze informatie is nauwelijks op de website te vinden. Klaagster vindt dat sprake is van misleiding.
Het verweer
Adverteerder heeft verweer gevoerd. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
Met betrekking tot de televisiecommercial oordeelt de voorzitter als volgt. In deze commercial wordt gezegd dat men een gratis hamster ontvangt bij elke € 15,– die men bij adverteerder besteedt. Voor zover de voorzitter bekend, wordt in deze commercial geen specifieke mededeling gedaan in de zin dat men bij geselecteerde producten een extra hamster zou ontvangen. Op grond hiervan kan niet worden gezegd dat de televisiecommercial een onjuiste voorstelling van zaken geeft over dit laatste. In zoverre wordt de klacht afgewezen.
Ten aanzien van de bestreden uiting op internet is van belang dat ook hier staat dat men bij elke € 15,– een hamster ontvangt. Feitelijk werkt adverteerder echter volgens een staffel. Deze brengt echter niet mee dat men minder hamsters ontvangt dan waarop men op grond van bedoelde mededeling recht heeft. In zoverre is er geen sprake van misleiding.
Dit ligt echter anders ten aanzien van op de website afgebeelde producten waarbij specifiek staat dat men een gratis hamster ontvangt, en de mededeling op de website dat men bij verschillende Bonusaanbiedingen een extra hamster ontvangt. De voorzitter begrijpt dat deze mededelingen onjuist zijn, omdat men bij online bestellingen geen extra hamsters krijgt. In zoverre is onjuiste informatie verstrekt in de zin van artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De voorzitter neemt nota van de mededeling van adverteerder dat zij de website heeft aangepast. In het midden blijft of deze aanpassing de misleiding voldoende heeft weggenomen, nu de voorzitter uitsluitend de uiting beoordeelt zoals deze luidde ten tijde van het indienen van de klacht.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de bestreden webpagina zoals deze luidde ten tijd van het indienen van de klacht in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de voorzitter de klacht af.