a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Status:

Dossiernr:

2022/00362

Datum:

11-10-2022

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclame-uiting van adverteerder op de website www.nokia.com. Daarin staat over de Nokia XR20 onder meer:
“4 jaar

 Beveiligingsupdates

 Blijf beveiligd met maandelijkse beveiligingsupdates tot 4 jaar lang, zodat je beschermd blijft tegen  

 de laatste spyware, malware en digitale bedreigingen”.

 

Samenvatting van de klacht  

In de uiting worden voor de Nokia XR20 smartphone maandelijkse beveiligingsupdates beloofd, maar deze belofte wordt niet nagekomen. Blijkens de betreffende update pagina, van eind juli 2022, dateren de laatste updates van april 2022.

Zoeken op internet laat zien dat dit een vaker voorkomend probleem is bij meer modellen. In dit verband verwijst klager naar https://www.nokia.com/phones/en_security-updates en legt een desbetreffend screenshot over.   

 

Samenvatting van het verweer 

HDM Global Oy (hierna: HMD) bevestigt dat er enige vertraging is opgetreden bij de maandelijkse
veiligheidsupdates voor het model Nokia XR20, zoals weergegeven in het overzicht, opgenomen in het verweer. Voor details verwijst HMD via een link naar “Nokia Smartphone Security Maintenance Release Summary | Nokia phones”.
Redenen voor deze destijds opgelopen vertraging zijn de volgende:
Om het toestel compatibel te houden met bepaalde systeemcomponenten moest de OS-kernel worden bijgewerkt. Hierdoor duurde het langer om sommige regressies en kwaliteitsproblemen op te lossen.
Tegelijkertijd zorgden de beveiligingsverbeteringen van het Android platform, waaronder
het toevoegen van nieuwe maatregelen en functies, voor enkele integratie-uitdagingen, aldus HMD.
Bovengenoemde gebeurtenissen hebben helaas geleid tot enige vertraging in de levering van
maandelijkse beveiligingspatches tussen mei en juli 2022. HMD verontschuldigt zich voor het
eventuele ongemak dat toentertijd is veroorzaakt. Beveiligingspatches voor de Nokia XR20 zijn momenteel up-to-date en HMD verwacht geen verdere vertragingen voor de beveiligingspatches van Nokia XR20.

 

Het oordeel van de voorzitter 

In de bestreden uiting worden (gedurende 4 jaar) maandelijkse beveiligingsupdates in het vooruitzicht gesteld. Adverteerder heeft erkend dat er in elk geval tussen mei en juli 2022  vertraging is opgetreden in de levering van deze “maandelijkse beveiligbeveiligingsupdates”, naar de voorzitter begrijpt in die zin dat er toen geen sprake was van “maandelijkse” updates. In zoverre gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie over de voordelen van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.

 Aangezien adverteerder heeft meegedeeld dat de Beveiligingspatches voor de Nokia XR20  momenteel up-to-date zijn en dat zij geen verdere vertragingen voor de beveiligingspatches van Nokia XR20 verwacht, zal de voorzitter een aanbeveling voor zover nog nodig doen.
 

De beslissing

De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken